nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Klädköp för rent vatten

H&M lanserar en ny sommarkollektion där 25 procent av försäljningen doneras till WaterAid. Organsiationen verkar för att öka tillgången på rent vatten och sanitet i fattiga områden.

  • Annons 1

Klädjätten har samarbetat med WaterAid i tio år, vilket inneburit 25 miljoner kronor till organisationens arbete. Pengarna har bidragit till att tusentals människor fått tillgång till dricksvatten, utbildning i hygien och en toalett att gå på.

– H&M har ett socialt och miljömässigt ansvar i de länder vi arbetar i och vatten är ett av våra fokusområden. WaterAid arbetar I några av de länder där leverantörer till H&M finns och vi tycker därför det är mycket viktigt att vi bidrar till bättre levnadsvillkor för människor i dessa områden, kommenterar H&M:s CSR-chef Helena Helmersson i ett pressmeddelande.

Kollektionen kommer att säljas i cirka 200 butiker världen över.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Här finns miljöjobben

Ny statistik från SCB

Miljöbranschen har växt med 5 600 jobb sedan 2004. Allra flest arbetar med avfallshantering och förnybar energi, enligt statistik från SCB.