nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Kilometerskatt kan bli kostsam

  • Annons 1

Myndigheterna SIKA och ITPS har analyserat konsekvenserna för näringsliv och regioner av en kilometerskatt för tunga fordon samt utrett utformningen av ett sådant system. Myndigheterna är i sin rapport till regeringen positiva till kilometerskatt men varnar för höga systemkostnader.

Skatten väntas ge flera positiva effekter, som minskade utsläpp av koldioxid och kväveoxider och minskat vägslitage. Men för att införa skatten krävs det att de samhällsekonomiska fördelarna uppväger kostnaderna. Tekniskt avancerade lösningar kan bli alltför kostsamma och enklare lösningar bör därför utredas innan beslut tas om införande.

– Effekterna på produktion och sysselsättning bedöms generellt som små i analysen av konsekvenserna för näringslivet i olika regioner. Men eftersom variationerna inom olika branscher och regioner är stora går det dock inte att utesluta märkbara effekter på enskilda enheters produktion och sysselsättning. Det finns därför skäl att inledningsvis hålla skatten på en låg nivå, uppger Göran Friberg, senior utredare på SIKA, i ett pressmeddelande.

Etiketter:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hemlig klimatdata försvårar omställningen

Klimatdata som inte är offentliga gör att det är svårt att diskutera vilka klimatsatsningar som är bäst. Därmed ökar risken för misstag vid den stora omställningen. Stefan Wirsenius vid Chalmers tekniska högskola är kritisk till att institut och företag inte alltid presenterar sina beräkningar.

Gretaeffekten del av större trend

Hos SAS använder hållbarhetschefen ordet roligt om det stora intresset för klimat som följt av IPCC:s rapport och klimataktivisten Greta Thunbergs inlägg i debatten. Men minskat flygande och ökad efterfrågan för biobränsle bygger på beslut som fattats tidigare än så, enligt fyra företag som påverkas på olika sätt av klimatdebatten.