nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Elin Larsson är hållbarhetschef på Filippa K som just nu arbetar förfullt med att hållbarhetsoptimera värdekedjan.

Kartläggning ger nya affärer

Hej Elin Larsson, hållbarhetschef på Filippa K. Ni jobbar med att hållbarhetsoptimera värdekedjan, bland annat genom att kartlägga den och översätta datan till monetära värden. Vad är det ni gör i praktiken?

  • Annons 1

Vi försöker lära oss vår verksamhet genom hela värdekedjan, steg för steg. Hittills har vi arbetat med två olika metoder. Vi har kartlagt vår trikå med hjälp av Det naturliga steget. Metoden kallas för Sustainable life cycle assessment. Då kartlägger man varje del av kedjan för att se var riskerna finns utifrån fyra hållbarhetsprinciper. Syftet är att ta fram en övergripande hållbarhetsstrategi.

Just nu jobbar vi med Trucost och gör en analys för ull som kallas för Environmental profit and loss account. Vi samlar in data och kartlägger värdekedjan för att titta på miljö- och social samt djurvälfärd. Trucost sätter ett monetärt värde på vår data. Studien kommer att vara färdig i maj och vår förhoppning är att vi utifrån mätningarna ska få fram en hållbar ullstrategi. Är det någon del i kedjan som ger ett extra stort ekologiskt fotavtryck, hur ser djurvälfärden ut, vad kan vi göra bättre?

Vi har gjort resan med trikå på ett sätt, nu gör vi den med ull på ett annat. Slutdestinationen är den samma, att förbättra strategi och arbetsätt.

Är det något som förvånat er i den information som kommit fram?

En sådan är hur mycket spill det blir i de olika stegen. Något jag heller inte tänkt på var hur mycket man klär på en produkt med prislappar, säkerhetsnålar, silkespapper och platspåsar. Bara genom att ta bort de här sakerna sparar vi in massor av material. Den största frustrationen just nu ligger i att det inte finns något bra sätt att ta hand om utnötta kläder. Det kan fortfarande inte återvinnas i någon storskalighet fast det borde vara lika självklart att lämna in sina gamla textilier till återvinning som att lämna in burkar på pant.

Vad hoppas ni få ut av de här studierna?

För oss och resten av modebranschen är hållbarhet det enda alternativet för att vara långsiktigt lönsam. Råvarorna blir dyrare och den intelligenta konsumtionen växer. Något som är tydligt är att hållbarhet inte längre är en risk utan en möjlighet. De kartläggningar vi gjort visar att det inte är sämre marginal på de hållbara produkterna vilket är otroligt intressant. Kartläggningen tar tid och kraft ja, men leder till affärsutveckling. Det finansierar arbetet.

Vad händer framöver hos er?

2030 har vi som mål att bara jobba med hållbara material. Idag ligger vi på 53 procent.

Vi har jobbat mycket tillsammans med våra underleverantörer och nu börjar vi fundera på vad vi kan göra mot konsumenter. Under våren har vi börjat hyra ut kläder. 2008 startade vi vår första second handbutik och det är ett koncept vi vill fortsätta att utveckla under året.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Miljöinnovationer i topp i Swedbanks entreprenörstävling

Tio entreprenörer har utsetts till vinnare i Swedbanks tävling rivstart. Bland dessa finner vi några intressanta affärsidéer inom vattenrening, minskat sopsvinn och smarta solceller.

Hög tid att satsa på förnybara förpackningar

Analys

Debatten om spridning av plast i hav och sjöar har börjat blossa upp på allvar runt om i världen. Med stor sannolikhet blir det tuffare regler kring spridning av både engångsplast och mikroplaster framöver, skriver Catrin Offerman, chefredaktör för Miljö & Utveckling.