nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Kampanj väcker frågan om resurseffektivitet

EU vill att konsumenter ska bli mer medvetna om behovet av att använda de begränsade naturresurserna på ett med effektivt sätt. Nu inleds därför en kampanj för hållbar konsumtion.

  • Annons 1

EU-kampanjen ”Generation Awake – Dina val gör en stor skillnad!” ska uppmuntra konsumenter att göra resurseffektivitet till en vana. Syftet är att höja medvetenheten om behovet att använda begränsade naturresurser på ett förnuftigt sätt och att uppmuntra människor att tänka på hur deras inköp påverkar planeten.

– Nu när vår ekonomi har problem och resurserna blir allt knappare är det dags att börja omvärdera vissa av våra vanor. Att använda resurserna mer varsamt bidrar till att skydda miljön samtidigt som det sparar pengar och minskar företagens kostnader. Det handlar om att göra mer med mindre. Alla kan bidra på sitt sätt. Vi måste bara öppna ögonen! säger miljökommissionär Janez Potočnik i en kommentar.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Nytt forskningsbegrepp ska få människor att se naturens värde

Genom att prata om ”naturens bidrag till människor” istället för ekosystemtjänster, kan naturens värde för människan ses ur ett mer komplett perspektiv. Det föreslår trettio internationella experter kopplade till FN:s vetenskapliga expertpanel för biologisk mångfald, IPBES.

  • Annonskod Huvudspalten 4