nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Kampanj för smarta klimatlösningar

A world you like. With a climate you like. Det är EU:s slogan för den kampanj som ska samla smarta klimatidéer.

  • Annons 1

Syftet med kampanjen är att belysa innovativa idéer där pengar, tid och växthusgasutsläpp går hand i hand. Fokus ska ligga på praktiska lösningar och att visa hur klimatåtgärder kan öka välfärden. Som exempel nämns Stockholms centralstation som nyttjas resenärernas kroppsvärme för att värma ett närliggande kontorshus.

Knytpunkt ska vara en webbplats som inom kort ska finnas på plats och vara tillgänglig på alla EU:s 23 språk. Här ska privatpersoner, företag och organisationer kunna visa upp och diskutera sina lösningar. Kampanjen ska pågå till i slutet av 2013.

äs mer på: http://world-you-like.europa.eu/en/

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Glad sommar!

Sommartider är semestertider. Miljö & Utvecklings webbredaktion stänger därför bevakningen för att ta sommarledigt. En riktigt skön och stärkande sommar önskar vi alla våra läsare. Vi återkommer igen den 9 augusti.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Här finns miljöjobben

Ny statistik från SCB

Miljöbranschen har växt med 5 600 jobb sedan 2004. Allra flest arbetar med avfallshantering och förnybar energi, enligt statistik från SCB.