nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Kampanj för smarta klimatlösningar

A world you like. With a climate you like. Det är EU:s slogan för den kampanj som ska samla smarta klimatidéer.

  • Annons 1

Syftet med kampanjen är att belysa innovativa idéer där pengar, tid och växthusgasutsläpp går hand i hand. Fokus ska ligga på praktiska lösningar och att visa hur klimatåtgärder kan öka välfärden. Som exempel nämns Stockholms centralstation som nyttjas resenärernas kroppsvärme för att värma ett närliggande kontorshus.

Knytpunkt ska vara en webbplats som inom kort ska finnas på plats och vara tillgänglig på alla EU:s 23 språk. Här ska privatpersoner, företag och organisationer kunna visa upp och diskutera sina lösningar. Kampanjen ska pågå till i slutet av 2013.

äs mer på: http://world-you-like.europa.eu/en/

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Branschjättar samlade för att uppnå klimatmålen

Idag överlämnade nio svenska branscher sina färdplaner för ett fossilfritt Sverige till regeringen på Rosenbad. Närings- och innovationsminister Mikael Damberg och klimatminister och vice statsminister Isabella Lövin tog emot planerna för hur klimatmålen ska uppnås till år 2045.

Ny forskning: Värmeböljor i hela Europa väntas öka

Extremt kalla vintrar, värmeböljor och torka på sommaren blev konsekvenserna för 12 000 år sedan då Golfströmmen försvagades markant. I princip skulle en liknande situation kunna inträffa i dag, enligt en ny studie som publicerats i Nature Communication.

  • Annonskod Huvudspalten 4