nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Kampanj för smarta klimatlösningar

A world you like. With a climate you like. Det är EU:s slogan för den kampanj som ska samla smarta klimatidéer.

  • Annons 1

Syftet med kampanjen är att belysa innovativa idéer där pengar, tid och växthusgasutsläpp går hand i hand. Fokus ska ligga på praktiska lösningar och att visa hur klimatåtgärder kan öka välfärden. Som exempel nämns Stockholms centralstation som nyttjas resenärernas kroppsvärme för att värma ett närliggande kontorshus.

Knytpunkt ska vara en webbplats som inom kort ska finnas på plats och vara tillgänglig på alla EU:s 23 språk. Här ska privatpersoner, företag och organisationer kunna visa upp och diskutera sina lösningar. Kampanjen ska pågå till i slutet av 2013.

äs mer på: http://world-you-like.europa.eu/en/

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Hög tid att satsa på förnybara förpackningar

Analys

Debatten om spridning av plast i hav och sjöar har börjat blossa upp på allvar runt om i världen. Med stor sannolikhet blir det tuffare regler kring spridning av både engångsplast och mikroplaster framöver, skriver Catrin Offerman, chefredaktör för Miljö & Utveckling.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny handbok visar vägen till nudging

Läsvärt

Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.