nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Johan Ununger älskar Sociala medier

Blogga, chatta, mejla, kommentera, synas.
Johan Ununger, vd Saltå Kvarn finns på nätet. Och han får mycket uppmärksamhet och kärlek i retur.

  • Annons 1

Johan Ununger gillar Apple. Och han älskar sin Iphone. Så fort han får tillfälle åker den fram och Johan kollar företagets Facebooksida, företagsinterna bloggen Yammer eller skickar iväg en kommentar på Twitter.

– Sociala medier är fantastiska, det handlar om kommunikation där vi som företag är med och interagerar med våra kunder. Och de bryr sig verkligen, jag får så mycket kärlek!

Vi sitter på kafét i Saltå Kvarn, några 100 meter från kvarnen och Johans Unungers kontor. När han kom som vd 2002 bestod Saltå Kvarn av ett bageri och en kvarn. Den mentala styrkan av en ekonomiansvarig och en ordertjej.

Idag har företaget växt betydligt. Ett samarbete med Konsum innebar att Saltås produkter ersatte den dåvarande hälsokosthyllan. För att leva upp till behovet fick man utveckla verksamheten och inom en kort period gick Saltå Kvarn från att vara bageri och kvarn till att också sälja bönor, havregryn, aprikoser, med mera. Idag distribuerar de 230 produkter, alla med ekologisk profil.

Laddat varumärke

Saltå Kvarns varumärke är laddat. Många är förtjusta, andra hatiska. Johan Ununger har exempelvis fått kommentarer om företagets antroposofiska bakgrund och att de spelar i samma liga som ifall ett gäng nynazister skulle starta bageri. Men också mejl som i princip bara innehåller stora röda hjärtan. Ett inlägg på Twitter och Facebook om att företaget ska starta ny butik i Stockholm gav 200 kommenterar i respons. Om Johan Ununger slänger iväg en fråga på bloggen om exempelvis en ny produkt i varande kan han få flera hundra svar.

– Vi insåg tidigt att det finns starka känslor kring vårt varumärke. Det har vi tagit fasta på och det vill vi bevara, säger Johan Ununger.

Företaget sade tidigt nej till marknadsföringskampanjer och reklam. Istället satsar de på att göra människor delaktiga, interagera och diskutera med sina kunder. Sociala medier passar som hand i handske.

Johan Ununger uppdaterar bloggen några gånger i veckan. Här kan man läsa om hur han tjuvlyssnar på klimatskeptiker på Operakällaren, eller om hur risodlingarnas utsläpp kan minimeras genom smartare odlingsmetoder. Johan Ununger kollar Twitter och Facebook när han väntar på tåget, färjan, eller har en paus från andra aktiviteter.

Senaste bidraget i familjen är den interna chattsidan Yammer, där alla som jobbar på företaget kan diskutera och kommentera. Yammer kommer att bli viktigare framöver eftersom företaget snart finns på flera ställen, de startar bageri i Bromma, lager i Järna och butik i Stockholm. Då blir internkommunikation viktigt för att skapa en gemenskap.

– Visst tar bloggandet lite tid, men vi får så mycket bekräftelse och energi tillbaka, säger Johan Ununger.

Visionen om Östersjön

Saltå Kvarn har en vision, kanske är det anledningen till att varumärket lyckas skapa känslor. Visionen är att rädda Östersjön. Att genom att bidra till ett bättre jordbruk se till att övergödningen minskar.

– Det kan tyckas som ett vansinnigt mål, men få människor och företag drivs av vinstmaximering. Nästan alla framgångsrika företag har haft galna ambitioner, säger Johan Ununger och exemplifierar med Sony och Apple. Sonys affärsidé när det startade i mitten av 1950 var att förbättra ryktet kring japansk teknik som då var körd i botten, till år 2000. Det lyckades.

Enligt Johan Ununger innebär visionen en trygghet, de spelar matchen själva och sitter inte på läktaren. När de tar fram nya produkter jobbar de på känsla. De satsar på vad de själva gillar, för det kommer även konsumenterna att tycka om. Exempelvis var de först i Sverige med quinoa i dagligvaruhandeln, det hade ingen frågat efter tidigare. Å andra sidan hade heller ingen bett om en Iphone ifall Apple frågat innan de utvecklat produkten, jämför Johan Ununger.

– På senare tid har vi fått många konkurrenter i form av surdegsbageri som poppar upp både här och där, men vi ser det som något positivt, det innebär att folk äter bättre mat och att övergödningen blir mindre när man bakar på bra mjöl.

Johan Ununger är tydlig. Ett företag drivs av kärlek och passion. Företag kan aldrig drivas av vinstmaximering. Han är sur på Svenskt Näringsliv som inte bättre förmedlar den sanningen.

– För 30 år sedan var jag en långhårig miljöaktivist, den tjocke skallige direktören var kapitalet och ondskan själv. Nu har jag ändrat mig.

Händelser som präglat mig:

1960-tal: Naturpromenader och Tjuren Ferdinand–upplevelser i min barndom fick mig att inse värdet av naturupplevelser och behovet av att vårda naturen.

Början av 1980-tal: Jag var på en veckas kurs med Jordens Vänner på folkhögskolan Biskops Arnö. Jag var nybliven forskare på Skogshögskolan och på kursen deltog en massa knäppa forskare som inte alls var vetenskapliga, antroposofiska vattenforskare exempelvis. På nätterna satt folk och puffade tobak. Jag var upprörd över att det var så knäppt. Men när veckan hade gått tyckte jag inte längre att det var så farligt och sedan dess är jag inte rädd för främmande åsikter. Jag är faktiskt väldigt fördomsfri.

1988 Jag hade doktorerat på Skogshögskolan och gick på institutet för högre reklam och kommunikationsutbildning, IHR, för att lära mig marknadsföring. Jag var där för att lära mig att marknadsföra miljörörelsen. Jag insåg att företagande är en möjlighet att förändra världen och för första gången i min utbildning lärde jag mig något väsentligt som jag faktiskt kunnat använda i min yrkesroll.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4