nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Investerare satsar på hållbara företag

Ansvarsfulla investeringar växer snabbare än marknaden. Det visar en färsk undersökning från den europeiska organisationen Eurosif.

  • Annons 1

Årets Eurosif SRI Studie visar att hållbara och ansvarsfulla investeringar fortsätter växa. I studien konkretiseras investeringarna i sju olika strategier: Normbaserad screening, Bäst i klassen, Hållbara temainvesteringar, Exkludering, Integrering av miljö-, sociala- och ägarstyrningsfrågor, Engagemang och röstning samt Påverkansinvesteringar.

Av de identifierade strategierna är Normbaserad screening den som växer snabbast i Europa. Strategin, som bygger på internationella konventioner för miljö och mänskliga rättigheter, har vuxit från knappt 1 billion euro i förvaltat kapital år 2009 till drygt 2,3 billioner euro år 2011, en ökning med 137 procent.

Den äldsta och fortfarande mest spridda strategin i Europa är Exkludering, det vill säga uteslutning av företag som säljer produkter som fonden anser är oetiska, till exempel tobak eller vapen. Den strategi som däremot växer snabbast på den svenska marknaden är Bäst i klassen.

– Det är tydligt att hela området växer och att alla lär av varandra. Alla investerare som tar de här frågorna på allvar använder i dag mer än en strategi, säger Henrik Malmsten.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Hög tid att satsa på förnybara förpackningar

Analys

Debatten om spridning av plast i hav och sjöar har börjat blossa upp på allvar runt om i världen. Med stor sannolikhet blir det tuffare regler kring spridning av både engångsplast och mikroplaster framöver, skriver Catrin Offerman, chefredaktör för Miljö & Utveckling.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny handbok visar vägen till nudging

Läsvärt

Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.