nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Hållbar affärsmodell i tre steg

Det är möjligt för företag att öka sina vinster, skapa nya arbetstillfällen och samtidigt minska sin miljöpåverkan. Det är företaget Interface ett levande exempel på, som nu vill få fler att ta till sig en ny mer hållbar affärsmodell.

  • Annons 1

Interface, som designar och producerar textila golvplattor, har utarbetat en affärsmodell som går ut på att hållbarhet integreras som en del i företagets kärnstrategi för att skapa intäkter och bli vinstdrivande. Strategin är baserad på biomimik, att härma och lära sig av naturen, och de har bland annat arbetat med målet att nå cirkulära affärsmodeller.

I rapporten What If – The New Industrial Model, som bygger på deras affärmodell, presenteras bland annat ett räkneexempel på vad som skulle hända om de 20 största tillverkande företagen i Europa lade om och arbetade efter denna nya affärsmodell.

Potentialen för den nya industriella affärsmodellen för hela den europeiska tillverkningsindustrin uppskattas till 100 miljarder i bruttovinst genom förbättringar inom materialeffektivitet, energieffektivitet och förnybar energi. Detta motsvarar en genomsnittlig vinstökning på nio procent för den europeiska tillverkningsindustrin. Dessutom skulle den ge 168 000 nya arbetstillfällen inom energieffektivitet och förnybar energi.

Rapporten är en både en uppmaning och ett verktyg som företag kan använda i sin utveckling mot bättre, mer hållbara och lönsamma affärer.

Så gör du: Tre steg till för hållbara affärerInterface

1. Materiell resurseffektivisering för att reducera kostnader och miljöpåverkan.

2. Återinvestera en del av besparingarna från steg 1 i hållbara källor (förnybar energi och återvunna material) för att säkra resurstillgången, minska prissvängningar, skapa arbetstillfällen och och minska miljöpåverkan.

3. Utveckla innovativa produkter och ta marknadsandelar genom att kapitalisera på fördelarna som skapats genom de två första stegen.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hemlig klimatdata försvårar omställningen

Klimatdata som inte är offentliga gör att det är svårt att diskutera vilka klimatsatsningar som är bäst. Därmed ökar risken för misstag vid den stora omställningen. Stefan Wirsenius vid Chalmers tekniska högskola är kritisk till att institut och företag inte alltid presenterar sina beräkningar.

Gretaeffekten del av större trend

Hos SAS använder hållbarhetschefen ordet roligt om det stora intresset för klimat som följt av IPCC:s rapport och klimataktivisten Greta Thunbergs inlägg i debatten. Men minskat flygande och ökad efterfrågan för biobränsle bygger på beslut som fattats tidigare än så, enligt fyra företag som påverkas på olika sätt av klimatdebatten.