nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Inspirationspris för återvunnen textil

H&M har vunnit Återvinningsindustriernas Inspirationspris 2012 för sitt innovativa sätt att använda återvunna material.

  • Annons 1

Det svenska klädföretaget har jobbat med återvunna material i flera år. Bland annat har återvunnen plast använts vid tillverkning av galgar, kläder och plastkassar. De använder också återvunnen ull i varmare plagg. 2009 startade de med sin första ”medvetna” Conscious-kollektion, där materialen i plaggen och hållbarhetstänket kring produkterna i ännu större utsträckning präglar kollektionen. Med vårens kollektion lanserades till exempel en exklusiv och glamorös klänningskollektion av återvunnet material med skräddade skärningar och silhuetter. Den återvunna plasten kommer från uttjänta PET-flaskor och fisknät. Nu belönas Hennes & Mauritz för sitt arbete med att använda återvunna material.

– Genom deras världsomspännande företag med verksamheter i så många länder når de en mycket bred kundkrets. De påverkar både attityder och synen på återvunna råvaror och skapar samtidigt en ökad efterfrågan, säger Britt Sahleström, vd Återvinningsindustrierna.

– Vi är mycket glada över utmärkelsen. Conscious Collections är återkommande modekollektioner som är en viktig del av H&M:s arbete för hållbarhet och användandet av återvunna material. Vi ser arbetet med kollektionen som ett sätt att flytta fram gränserna för H&M:s innovativa mode och tekniska utveckling i riktning mot en mer hållbar framtid inom modebranschen, säger Helena Helmersson H&M:s globala hållbarhetschef.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

De är Sveriges bästa arbetsgivare 2017

Revisionsbolaget Grant Thornton har utsetts till ”Sveriges bästa arbetsgivare 2017” för stora företag och när det gäller mellanstora organisationer är det teknikkonsultföretaget Bengt Dahlgren som tar hem den titeln. Resultatet baseras på en årlig undersökning som genomförs av employer branding-företaget Universum.