nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Innovativa idéer ska minska utsläppen

Nu startar British Council ett omfattande klimatprojekt i 15 länder. Målsättningen är att hitta nya idéer för att påskynda övergången till en koldioxidsnål framtid.

  • Annons 1

British Council vill med klimatprojektet Challenge Europe, påverka klimatförändringsdebatten och hitta nya vägar för att begränsa utsläppen av koldioxid. Ambitionen är att nå konkreta resultat genom att aktivt samarbeta med de största företagen i Europa, sluta ömsesidigt fördelaktiga partnerskap i 15 länder samt samarbeta med Europas driftigaste unga personer, så kallade ”Klimatutmanare”, för att arbeta fram konkreta idéer för att minska koldioxidutsläppen.

British Council söker nu företag som kan sponsra projektet samtidigt som rekryteringen av unga, drivna och engagerade så kallade ”Klimatutmanare” har börjat på företag, universitet och organisationer runt om i Sverige.

Klimatutmanarna kommer arbeta interdisciplinärt för att utarbeta och föreslå upp till tre nya, djärva och konkreta idéer som i grunden ska förändra sättet som vi använder fossila bränslen på idag. Detta kan i sin tur förändra offentlig politik, företagspraxis och människors beteende, skriver British Council i ett pressmeddelande.

– Det vetenskapliga samfundet anser att vi bara har en generation på oss innan vi drabbas av klimatförändringens potentiellt katastrofala effekter. De som är trötta på tomt prat och vill ha verklig förändring bör kontakta oss redan idag, säger Roger Budd, Country Manager på British Council i Stockholm.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

De är Sveriges bästa arbetsgivare 2017

Revisionsbolaget Grant Thornton har utsetts till ”Sveriges bästa arbetsgivare 2017” för stora företag och när det gäller mellanstora organisationer är det teknikkonsultföretaget Bengt Dahlgren som tar hem den titeln. Resultatet baseras på en årlig undersökning som genomförs av employer branding-företaget Universum.