nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Imorgon grön: Traktordäck lyfte hållbarhet till affär

I Trelleborg Group fick ett traktordäck fart på hållbarhetsarbetet. Kommunikationschefen Rosman Jahja står med det ena benet i hållbarhet och det andra i kommunikation. Det är en fördel för att öka det interna miljöengagemanget, anser han.

  • Annons 1

Gummiföretaget Trelleborg Groups lönsamma hållbarhetsarbete fick en skjuts av traktordäcket TM Blue. Däcket ger låg kompaktering, vilket innebär att det inte förstör för mycket av skörden jämfört med andra däck.

– Poängen för framtiden är att om man ska vara konkurrenskraftig så måste man visa hur produkten är bra både för kunden och för samhället, säger Rosman Jahja.

Han är kommunikationschef och ansvarig för hållbarhetsredovisning på Trelleborg Group och ser kommunikation som en stark drivkraft i hållbarhetsarbetet. Förr arbetade företaget med hållbarhet främst ur ett risk- och varumärkesperspektiv. Nyligen skiftades perspektivet mot att hållbarhet också kan vara bra för affären.

Trelleborg Group har infört en strategi för hållbara lösningar som kallas Blue Dimension. Den innebär att säljare och produktutvecklare ska involveras mer än tidigare. Under en veckas workshops belönades de bästa förslagen per dag med en Ipad. Företagets nya intranät som Rosman Jahja ansvarar för har en blogg där ledningen beskriver vad strategin är och hur den hänger ihop med varumärket.

– Vi försöker fostra en ny interkommunikation med öppenhet och bort från silotänk. Det handlar om hur vi själva berättar om hur produkterna fungerar, vad de bidrar med för nytta. Det gäller att inte lova mer än man kan hålla, säger Rosman Jahja.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

De är Sveriges bästa arbetsgivare 2017

Revisionsbolaget Grant Thornton har utsetts till ”Sveriges bästa arbetsgivare 2017” för stora företag och när det gäller mellanstora organisationer är det teknikkonsultföretaget Bengt Dahlgren som tar hem den titeln. Resultatet baseras på en årlig undersökning som genomförs av employer branding-företaget Universum.