nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Imorgon grön: Traktordäck lyfte hållbarhet till affär

I Trelleborg Group fick ett traktordäck fart på hållbarhetsarbetet. Kommunikationschefen Rosman Jahja står med det ena benet i hållbarhet och det andra i kommunikation. Det är en fördel för att öka det interna miljöengagemanget, anser han.

  • Annons 1

Gummiföretaget Trelleborg Groups lönsamma hållbarhetsarbete fick en skjuts av traktordäcket TM Blue. Däcket ger låg kompaktering, vilket innebär att det inte förstör för mycket av skörden jämfört med andra däck.

– Poängen för framtiden är att om man ska vara konkurrenskraftig så måste man visa hur produkten är bra både för kunden och för samhället, säger Rosman Jahja.

Han är kommunikationschef och ansvarig för hållbarhetsredovisning på Trelleborg Group och ser kommunikation som en stark drivkraft i hållbarhetsarbetet. Förr arbetade företaget med hållbarhet främst ur ett risk- och varumärkesperspektiv. Nyligen skiftades perspektivet mot att hållbarhet också kan vara bra för affären.

Trelleborg Group har infört en strategi för hållbara lösningar som kallas Blue Dimension. Den innebär att säljare och produktutvecklare ska involveras mer än tidigare. Under en veckas workshops belönades de bästa förslagen per dag med en Ipad. Företagets nya intranät som Rosman Jahja ansvarar för har en blogg där ledningen beskriver vad strategin är och hur den hänger ihop med varumärket.

– Vi försöker fostra en ny interkommunikation med öppenhet och bort från silotänk. Det handlar om hur vi själva berättar om hur produkterna fungerar, vad de bidrar med för nytta. Det gäller att inte lova mer än man kan hålla, säger Rosman Jahja.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Domstol förbjöd skogsplantering

Markägaren ville plantera skog på jordbruksmark men nekades tillstånd från Länsstyrelsen. Fallet överklagades och nådde Mark- och Miljööverdomstolen, som gick på länsstyrelsens linje. Av domen framgår att naturmiljö även kan omfatta kulturmiljö. Karin Forsman, JP Miljönet, förklarar varför.

Naturnära bolag bättre än stadsnära på biologisk mångfald

Naturnära företag är bättre på att redovisa sin påverkan på den biologiska mångfalden, jämfört med de bolag som är verksamma längre från naturen. Det visar en undersökning gjord bland Sveriges 100 största bolag.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sveriges landsting får 70 procent fossiloberoende personbilsflotta 2019

Miljöfordonsdiagnos nya rapport visar att Sveriges landsting beräknas nå målet 70 procent fossiloberoende personbilsflotta redan i år. Vi börjar därmed närma oss målet om att Sveriges transportsektor ska minska sin klimatpåverkan med 70 procent till år 2030.