nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Imorgon grön: Ta rygg på de bästa i branschen

Ett råd till mindre företag för att lyckas med hållbarhetsarbete är att lära av framgångskoncept från större aktörer, tipsar Philip Peck vid Internationella Miljöinstitutet, Lunds universitet.

  • Annons 1

Det finns fortfarande en inställning om att det handlar om antingen affärer eller hållbarhet, men vi kommer ingenstans utan tillväxt, menar Philip Peck. Därför måste miljöarbetet integreras i kärnverksamheten och rationella mål sättas, även om framtiden är svår att sia om.

– Tänk på hur mycket världen förändrats på fem år! Världen kommer att se annorlunda ut om tio år.

För att lyckas krävs det en långsiktig strategi, uthållighet och en ärlighet genom hela verksamheten.

– Du kan ändra marknadsföringen kring din produkt, men om det inte matchar din verksamhet så kommer det inte att fungera.

Lobbying är ett sätt att arbeta långsiktigt, Philip Peck exemplifierar med ett kemiföretag som drev lobbyarbete i tio år för att få till en lagstiftning som gynnade dem. Andra tips är att utnyttja informationsnätverk och branschorganisationer samt att följa föregångarna i branschen. Men det handlar inte om att kopiera rakt av, utan att anpassa lösningen till den egna verksamheten.

– Om ni är ett mindre företag, benchmarka! Kopiera en del av tillvägagångssätten från ett företag du respekterar! Vad gör de för att hantera sina problem? Håll koll på marknaden och följ ledarna.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Hög tid att satsa på förnybara förpackningar

Analys

Debatten om spridning av plast i hav och sjöar har börjat blossa upp på allvar runt om i världen. Med stor sannolikhet blir det tuffare regler kring spridning av både engångsplast och mikroplaster framöver, skriver Catrin Offerman, chefredaktör för Miljö & Utveckling.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny handbok visar vägen till nudging

Läsvärt

Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.