nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Ikea: Ökat tryck på hållbara möbler

Ikea
Jonas Carlehed, hållbarhetschef Ikea Sverige, berättar om hur han vill att 2019 ska se ut. FOTO: IKEA

Bakom lucka 23 finns Jonas Carlehed hållbarhetschef på Ikea Sverige. Han berättar om hur konsumenter ställer allt högre krav på Ikea som företag – att de ska ha schyssta leverantörskedjor och leverera möbler utan farliga kemikalier.

  • Annons 1

Vilka är 2018 års viktigaste hållbarhetshändelser inom ditt område?

– Jag tycker att den offentliga sektorns möbelupphandlingar, med förstärkta krav på hållbarhet, är ett fantastiskt fint exempel på hur kommuner och landsting kan driva mot en mer hållbar konsumtion i Sverige. Det ger en väldigt stark signal till oss som företag, att fortsätta utveckla vår affär på ett hållbart sätt – både mot offentlig och privat sektor, säger Jonas Carlehed hållbarhetschef på Ikea Sverige.

Vilka hållbarhetstrender ser du inför 2019 inom ditt område, Ikea eller möbelbranschen som helhet eller beroende på hur du ser på ditt område?

– Vi ser ett stort och ökat intresse bland våra kunder kring att förlänga livet på sina produkter. Kunderna köper och säljer begagnat, de vill personifiera sina möbler samtidigt som de behöver inspiration och hjälp med att göra det. När kunderna handlar nya saker ställer man höga krav på att produkterna är tillverkade av hållbara material, säkra kemikalier, av människor som har hållbara villkor och att de är transporterade på ett mer hållbart sätt.

– Vi ser även en stor och positiv förflyttning från rött till grönt inom IKEA FOOD – allt fler kunder väljer våra växtbaserade rätter som alternativ proteinkälla till kött. 

Vad hoppas du på inför 2019 i ett större perspektiv? 

– Jag hoppas att vi får se hållbarhet som en stor och integrerad del i företagens kampanjer och aktiviteter med konsumenter i Sverige. Det finns en stor potential för företag i Sverige att leda omställningen och skapa en rörelse för en mer hållbar konsumtion. Svenska konsumenter har en stor kunskap och ett stort intresse av att leva ett mer hälsosamt och hållbart liv. Som företag har vi även ett ansvar för att visa vägen, eftersom vi svenskar konsumerar som om vi hade mer än fyra planeter, avslutar Jonas Carlehed.

Miljö & Utvecklings julkalender: 

Lucka 1: ”Det går inte att blunda för kemikalieproblemen”

Lucka 2: Klimatkämpe berättar om trenderna 2019

Lucka 3: Valet till EU-parlamentet viktigast 2019

Lucka 4: Fysikprofessorn hoppas på billigare förnybar el 2019

Lucka 5: ”2018 blev växtbaserade livsmedel plötsligt mainstream”

Lucka 6: Mattias Goldmann: 2019 blir delningsekonomis år

Lucka 7: Naturskyddsföreningen: ”Biologisk mångfald får utrymme i samhällsdebatten”

Lucka 8: Akea: ”Lagkravet på hållbarhetsrapportering har gjort sitt”

Lucka 9: Svante Axelsson: Större fokus på CCS-teknik väntar

Lucka 10: Nudie Jeans: ”Vi ser ett fortsatt fokus på det återvunna plagget”

Lucka 11: Esam: 2018 visade mycket drivkraft kring klimatfrågor

Lucka 12: Nordea: Bankerna behöver erbjuda lösningar inom hållbara finanser

Lucka 13: Per Bolund: 2019 ökar trenden med grönt sparande

Lucka 14: Nyamko Sabuni: Stadsomvandling är en nyckel till hållbar framtid

Lucka 15: Tess Waltenburg: Sociala medier viktigt för en hållbar utveckling

Lucka 16: Rickard Nordin: Polariseringen måste brytas

Lucka 17: Anette Nordvall: ”Jag ser ett stort förändringsintresse för investeringar”

Lucka 18: Han hoppas på mer innovation kopplat till klimatfrågan

Lucka 19: Johanna Grant: Klimatpositiv har blivit ett buzzword

Lucka 20: Bygg: Stort fokus på cirkulära flöden – trend 2019

Lucka 21: Svenskt Vatten: ”Den som tror att EU inte påverkar oss måste tänka om”

Lucka 22: Ragnar Unge: Tydliga förändringar i konsumtionsmönstret 2019

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

PFAS kan kosta Sverige 50 miljarder kronor per år

Högfluorerade ämnen (PFAS) kan skapa stora kostnader för samhället. På europanivå handlar det om över 50 miljarder euro, varav miljöskador i Sverige beräknas kunna kosta samhället mellan 18 miljoner och 5 miljarder euro (cirka 50 miljarder kronor) på år. Det visar en ny rapport från Nordiska ministerrådet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Electrolux söker grön finansiering

Nu lanserar vitvarujätten Electrolux ett ramverk för gröna obligationer. Detta för att ta in medel som öronmärks för investeringar som ska bidra till minskad miljöpåverkan från företagets produkter och verksamhet.

Frivilligt regelverk ska öka möjligheterna till skadestånd

Även de som lever i laglöst land och utsätts för brott mot mänskliga rättigheter, ska kunna få hjälp av juridik framöver. Den svenske advokaten Claes Cronstedt och elva andra jurister har föreslagit ett frivilligt regelverk som utgår från New York-konventionen. Den gör att alla kan söka skadestånd från företag i hela världen inför skiljedomstol.