nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Hos dem är klimatoron som störst

Kvinnor och yngre personer är mer oroliga för klimatförändringar. Det konstaterar en forskargrupp vid Umeå universitet och Försvarets forskningsinstitut, FOI, som har gjort en attitydundersökning bland svenska folket.

  • Annons 1

95 procent angav att klimatförändringarna påverkar oss i Sverige, nu eller i framtiden. 78 procent svarade också att den egna familjen skulle påverkas negativ och 72 procent att den egna personen skulle göra det. ”Naturen nära mig” var det vanligaste svaret på vad som skulle påverkas negativt.

När de svarande fick ange främst klimateffekt som skulle påverka dem angav flest kraftiga skyfall. Därefter kom intensiva värmeböljor, långvarig torka och höjda havsnivåer.

Det visade sig att män är mindre oroliga för klimatförändringarna, både för egen del och för sin familj. Forskargruppen som står bakom studien drar slutsatsen att klimatinformation därav kan behöva skräddarsys för olika målgrupper.

Undersökningen bestod av en enkät med både öppna och slutna frågor som besvarades av 1 050 personer i åldern 16-75 år.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Miljöinnovationer i topp i Swedbanks entreprenörstävling

Tio entreprenörer har utsetts till vinnare i Swedbanks tävling rivstart. Bland dessa finner vi några intressanta affärsidéer inom vattenrening, minskat sopsvinn och smarta solceller.

Hög tid att satsa på förnybara förpackningar

Analys

Debatten om spridning av plast i hav och sjöar har börjat blossa upp på allvar runt om i världen. Med stor sannolikhet blir det tuffare regler kring spridning av både engångsplast och mikroplaster framöver, skriver Catrin Offerman, chefredaktör för Miljö & Utveckling.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny handbok visar vägen till nudging

Läsvärt

Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.