nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Hon är Svensk Vindenergis nya vd

Charlotte Unger är ny vd för Svensk Vindenergi. Hon tar över efter Annika Helker Lundström som blir nationell miljömålssamordnare för näringslivet.

Charlotte Unger tillträder efter årsskiftet.
  • Annons 1

Charlotte Unger kommer närmast från Läkemedelsverket, där hon varit miljöchef och omvärldsanalyschef. Hon har en bakgrund på Miljödepartementet där hon bland annat var förhandlingsansvarig när EU:s Reachlagstiftning togs fram.

– Vindkraftens betydelse ökar och jag ser fram emot att tillsammans med våra medlemmar ta nästa steg mot ett hållbart energisystem där vindkraft utgör en lönsam och konkurrenskraftig bas. Med mig in i uppdraget har jag bland annat en lång erfarenhet av dialog mellan vetenskap, politik och näringsliv samt en stark drivkraft att arbeta för en god miljö för nuvarande och kommande generationer, säger Charlotte Unger i ett pressmeddelande.

Hon börjar sin anställning den 1 januari 2015.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Domstol förbjöd skogsplantering

Markägaren ville plantera skog på jordbruksmark men nekades tillstånd från Länsstyrelsen. Fallet överklagades och nådde Mark- och Miljööverdomstolen, som gick på länsstyrelsens linje. Av domen framgår att naturmiljö även kan omfatta kulturmiljö. Karin Forsman, JP Miljönet, förklarar varför.

Naturnära bolag bättre än stadsnära på biologisk mångfald

Naturnära företag är bättre på att redovisa sin påverkan på den biologiska mångfalden, jämfört med de bolag som är verksamma längre från naturen. Det visar en undersökning gjord bland Sveriges 100 största bolag.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sveriges landsting får 70 procent fossiloberoende personbilsflotta 2019

Miljöfordonsdiagnos nya rapport visar att Sveriges landsting beräknas nå målet 70 procent fossiloberoende personbilsflotta redan i år. Vi börjar därmed närma oss målet om att Sveriges transportsektor ska minska sin klimatpåverkan med 70 procent till år 2030.