nr-logo

Tidningen för miljöproffs

H&M kräver översyn av minimilöner

H&M har träffat Bangladesh premiärminister för att föreslå en översyn av textilarbetarnas minimilöner. En stabilare marknad med rimliga löner är nödvändigt för att kunna utveckla industrins produktivitet och resurseffektivitet.

  • Annons 1

H&Ms vd Karl-Johan Persson träffade Bangladesh premiärminister Sheikh Hasina i måndags för att presentera H&M:s begäran om en ökad minimilön och årliga granskningar av lönen för anställda i textilindustrin. Minimilönen för textilarbetare infördes 1994 och har sedan dess bara ändrats två gånger, 2006 och 2010.

H&M anser att ett system för regelbunden översyn av lönerna är nödvändigt för att de grundläggande behoven hos de anställda ska tillgodoses. Detta leder i sin tur till större stabilitet på marknaden och ger arbetsgivare och köpare större möjlighet att istället fokusera på produktivitet och resurseffektivitet inom textil- och konfektionsindustrin.

– Eftersom utrikeshandeln spelar en viktig roll som en källa till ekonomisk tillväxt i Bangladesh anser H&M att det ligger i bådas intresse att textilindustrin fortsätter att utvecklas till en avancerad och mogen industri. Stabila marknader där människor behandlas med respekt och där arbetarna är korrekt kompenserade av sina arbetsgivare, är av yttersta vikt, säger Karl-Johan Persson i en kommentar.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Hög tid att satsa på förnybara förpackningar

Analys

Debatten om spridning av plast i hav och sjöar har börjat blossa upp på allvar runt om i världen. Med stor sannolikhet blir det tuffare regler kring spridning av både engångsplast och mikroplaster framöver, skriver Catrin Offerman, chefredaktör för Miljö & Utveckling.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny handbok visar vägen till nudging

Läsvärt

Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.