nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Här är Sveriges mest hållbara varumärken

Sustainable Brand Index har släppt listan över de mest hållbara varumärkena när svenskarna får välja. En trend är att det blir allt viktigare med substans, att vara välkänd räcker inte längre.

  • Annons 1

Det är Saltå Kvarn som nu kan titulera sig ” Sveriges mest hållbara varumärke”. Saltå Kvarn var för första gången med i undersökningen 2014 och hamnade då på en andra plats bakom Lantmännen som nu sjunker till en tredjeplats. Coop, förra årets trea, tar över andraplatsen. Coop fick också ta emot pris för årets insats inom hållbart varumärkesbyggande. Bottenplaceringen tillföll Ryanair för tredje året i rad.

Bakom undersökningen står Sustainable Brand Insight och totalt har 9500 konsumenter varit med och bedömt hur Sveriges 253 största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande.

I årets undersökning är det varumärken med tydlig hållbarhetsprofil och substans i sitt hållbarhetsarbete som går framåt medan många traditionellt starka varumärken backar, enligt Sustainable Brand Insights egen analys. Exempel på varumärken som bekräftar trenden med sin frammarsch är Systembolaget, Apoteket och Telge Energi medan Toyota, Wasabröd och Skånetrafiken backar.

Segrarna i övriga nordiska länder blev Stormberg i Norge, Irma i Danmark och Valio i Finland.

Här hittar du de nordiska listorna (Island är inte med i undersökningen)

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Klimatsmart energi sparar miljoner

Det toppmoderna energisystemet vid Norrlands universitetssjukhus, Nus, i Umeå består bland annat av en av världens största geoenergianläggningar. På mindre än ett år har det minskat landstingets energikostnader med över två miljoner kronor.