nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Här är företagen bäst och sämst på att ange sig själva

Tillsynen av miljöfarlig verksamhet fungerar olika bra beroende på var i landet man befinner sig. Det visar Miljö & Utvecklings granskning. I Blekinge står företagen själva för 67 procent av anmälningarna. I Kronoberg för 8 procent. Kolla hur det ser ut i ditt län:

  • Annons 1

Här är företagen sämst på att ange sig själva:

  • Kronoberg 8 procent
  • Gotland 9 procent (flera “mindre” miljöbrott, så som strandskydd)
  • Södermanland 11 procent
  • Jönköping 13 procent
  • Skåne 15 procent
  • Dalarna 25 procent
  • Jämtland 27 procent
  • Stockholm 31 procent
  • Kalmar 33 procent
  • Halland 38 procent

 

Här är företagen bäst på att ange sig själva:

  • Blekinge 67 procent
  • Uppsala 67 procent
  • Östergötland 58 procent
  • Västmanland 58 procent
  • Norrbotten 51 procent
  • Värmland 50 procent
  • Västra Götaland 47 procent
  • Gävleborg 46 (en del små verksamheter)
  • Västernorrland 45 procent
  • Örebro 44 procent
  • (Västerbottens anmälningar innehöll inte väsentliga uppgifter, kunde ej sammanställa utifrån PM och bilagor innan publicering, ca 150 anmälningar.)

 

Förklaring:

Procentsatsen står för andel anmälningar där miljöfarliga verksamheter rapporterat in sig själva. Enligt lagen om egenkontroll ska företag alltid rapportera sig själva när det finns misstanke om miljöbrott. I Kronobergs fall har länsstyrelsen exempelvis fått tips om missförhållanden av någon annan än företagen själva i 92 procent av fallen.

 

OM ENKÄTEN

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

De är Sveriges bästa arbetsgivare 2017

Revisionsbolaget Grant Thornton har utsetts till ”Sveriges bästa arbetsgivare 2017” för stora företag och när det gäller mellanstora organisationer är det teknikkonsultföretaget Bengt Dahlgren som tar hem den titeln. Resultatet baseras på en årlig undersökning som genomförs av employer branding-företaget Universum.