nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Juryn som består av åtta av Sveriges främsta experter på miljöbilar, har utsett Nissan Leaf till det allra bästa valet för såväl privatbilisten som för företaget. FOTO: Gröna Bilister

Här är de bästa miljöbilarna 2018

Gröna Bilister har rankat de 40 bästa miljöbilarna 2018 för både privatpersoner och företag. Gemensamt är att alla bilar är säkra, bränslesnåla och fossiloberoende.

  • Annons 1

Gröna Bilister har i mer än 20 år rankat miljöbilarna på den svenska marknaden. I år valde Gröna Bilister ut 40 bilmodeller som uppfyller grundläggande krav på fossiloberoende, energieffektivitet och säkerhet. Bland dessa bilar valde sedan en expertjury ut sina favoriter.

Årets bästa miljöbilar 2018

Privat

1) Nissan Leaf (el) 38 poäng

2) Renault Zoe (el) 28 poäng

3) Hyundai Ioniq electric (el) 19 poäng

Företag

1) Nissan Leaf (el) 47 poäng

2) Tesla Model S (el) 19 poäng

3) Renault Zoe (el) 14 poäng

3) Toyota Prius Plug-in (laddhybrid) 14 poäng

Juryns motivering till vinnaren:

”Nissan Leaf vinner en överlägsen dubbelseger: bästa bil för såväl privatbilister som företag. Nissan Leaf är världens mest sålda elbil i ny tappning med längre räckvidd (37 mil), högre aktiv säkerhet, låg energiförbrukning, attraktiv prislapp och generösa garantier. Nissan erbjuder dessutom privatleasing och det går att använda bilen för att lagra el, förutsatt att en anpassad laddstolpe används. Nissan Leaf kan även parkera själv och kan delvis vara självkörande på landsväg om föraren så önskar. Bra miljöval, bra pris och mycket teknikdriv. Detta är förklaringen till den överlägsna segern i båda klasserna, vilket borgar för fortsatt framgång.”

– Segern till Nissan Leaf är välförtjänt, kommenterar Johanna Grant, ordförande i Gröna Bilister. Elbilarna är inte längre framtiden, de är nutiden. Aldrig tidigare har de dominerat prispallen så fullständigt som i år.

I år inkluderades för första gången klimatpåverkan vid bilarnas tillverkning i juryns bedömningsgrund. Denna klimatpåverkan bedöms vara större för elbilar än för andra bilar, eftersom tillverkningen av stora batterier är energiintensiv.

Läs mer: Nya ordföranden för NMC: ”Vi behöver bredda oss”

Det finns dock gott hopp om att klimatpåverkan ska sjunka allteftersom elbilsindustrin mognar. Det förekommer också barnarbete och andra sociala problem vid brytningen av kobolt till batterier. Även här finns gott hopp om förbättringar.

Utöver sju elbilar och två vätgasbilar nominerades också tretton laddhybrider, sjutton fordonsgasbilar och en etanolbil till utmärkelsen Miljöbästa Bil 2018.

– Hur bra elbilarna än är och kan bli så räcker inte en ensidig satsning på el för att vi ska nå transportsektorns klimatmål för år 2030. Det är enorma volymer fossila drivmedel som ska ersättas eller sparas in på kort tid. Vi måste också ge biogasen en skjuts framåt och få etanolen att resa sig ur askan som fågel Fenix. Förnybar diesel, förnybar bensin och vätgas kan också komma att spela en viktig roll i omställningsarbetet, säger Per Östborn, projektledare för Miljöbästa Bil 2018.

Läs mer här.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4