nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Han vill minska bilarnas bränsleförbrukning

Christopher Cameron, forskare vid KTH har lyckats minska vikten på ett biltak med 80 procent. Resultat: En omfattande minskning av bränsleförbrukningen.

  • Annons 1

Syftet med det KTH-baserade forskningsprojektet har varit att ta fram designmetoder för att bygga framtidens bilar med förbättrad ekologisk och ekonomisk prestanda.

Christopher Cameron har ännu inte några exakta siffror om vad det nya biltaket genererar i minskad bränsleåtgång, men det är ingen liten reduktion han talar om. Exempelvis så ger en minskning om 10 procent av en bils vikt en minskning om 7 procent i bränsleförbrukning. Om sedan designen kan appliceras på hela bilden, vilket inte är omöjligt, blir vinsten ännu större.

– Om vi minskar strukturens vikt kanske vi inte behöver en lika stor motor, bromsarna behöver inte bromsa en lika tung bil vilket kan bidra till att även de kan göras mindre, etcetera. Det kan innebära att man ytterligare kan reducera strukturens vikt. Det blir en positiv viktminimeringsspiral, konstaterar Christopher Cameron.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

PFAS kan kosta Sverige 50 miljarder kronor per år

Högfluorerade ämnen (PFAS) skapar stora kostnader för samhället. På europanivå handlar det om över 50 miljarder euro, varav miljöskador i Sverige beräknas kunna kosta samhället mellan 18 miljoner och 5 miljarder euro på år. Det visar en ny rapport från Nordiska ministerrådet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Electrolux söker grön finansiering

Nu lanserar vitvarujätten Electrolux ett ramverk för gröna obligationer. Detta för att ta in medel som öronmärks för investeringar som ska bidra till minskad miljöpåverkan från företagets produkter och verksamhet.

Frivilligt regelverk ska öka möjligheterna till skadestånd

Även de som lever i laglöst land och utsätts för brott mot mänskliga rättigheter, ska kunna få hjälp av juridik framöver. Den svenske advokaten Claes Cronstedt och elva andra jurister har föreslagit ett frivilligt regelverk som utgår från New York-konventionen. Den gör att alla kan söka skadestånd från företag i hela världen inför skiljedomstol.