nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Han vill minska bilarnas bränsleförbrukning

Christopher Cameron, forskare vid KTH har lyckats minska vikten på ett biltak med 80 procent. Resultat: En omfattande minskning av bränsleförbrukningen.

  • Annons 1

Syftet med det KTH-baserade forskningsprojektet har varit att ta fram designmetoder för att bygga framtidens bilar med förbättrad ekologisk och ekonomisk prestanda.

Christopher Cameron har ännu inte några exakta siffror om vad det nya biltaket genererar i minskad bränsleåtgång, men det är ingen liten reduktion han talar om. Exempelvis så ger en minskning om 10 procent av en bils vikt en minskning om 7 procent i bränsleförbrukning. Om sedan designen kan appliceras på hela bilden, vilket inte är omöjligt, blir vinsten ännu större.

– Om vi minskar strukturens vikt kanske vi inte behöver en lika stor motor, bromsarna behöver inte bromsa en lika tung bil vilket kan bidra till att även de kan göras mindre, etcetera. Det kan innebära att man ytterligare kan reducera strukturens vikt. Det blir en positiv viktminimeringsspiral, konstaterar Christopher Cameron.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

När hållbarhetschefen kör en glädjedans

Vi i offentlig sektor måste visa att vi är seriösa affärspartners och då kan vi inte bara köpa grisen i säcken. Det är inte ett okej sätt att använda skattemedel, skriver Marilouise Berg, krönikör i Miljö & Utveckling i en krönika om behovet av uppföljning i offentlig upphandling.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny plan för att förbättra EU:s godkännandeförfarande av bekämpningsmedel

Europaparlamentet ska förbättra förtroendet för EU:s godkännandeförfarande av bekämpningsmedel. Parlamentet har bland annat enats om att allmänheten måste ha tillgång till de studier som används i processen med att godkänna bekämpningsmedel.