nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Han vill minska bilarnas bränsleförbrukning

Christopher Cameron, forskare vid KTH har lyckats minska vikten på ett biltak med 80 procent. Resultat: En omfattande minskning av bränsleförbrukningen.

  • Annons 1

Syftet med det KTH-baserade forskningsprojektet har varit att ta fram designmetoder för att bygga framtidens bilar med förbättrad ekologisk och ekonomisk prestanda.

Christopher Cameron har ännu inte några exakta siffror om vad det nya biltaket genererar i minskad bränsleåtgång, men det är ingen liten reduktion han talar om. Exempelvis så ger en minskning om 10 procent av en bils vikt en minskning om 7 procent i bränsleförbrukning. Om sedan designen kan appliceras på hela bilden, vilket inte är omöjligt, blir vinsten ännu större.

– Om vi minskar strukturens vikt kanske vi inte behöver en lika stor motor, bromsarna behöver inte bromsa en lika tung bil vilket kan bidra till att även de kan göras mindre, etcetera. Det kan innebära att man ytterligare kan reducera strukturens vikt. Det blir en positiv viktminimeringsspiral, konstaterar Christopher Cameron.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Fiskguiden 2019: Här är fiskarna du ska låta simma vidare

WWF:s konsumentguide för fisk och skaldjur är släppt. Den vittnar bland annat om att bestånden hos 4 av 10 av våra vanligaste matfiskar inte mår bra. Miljö & Utveckling listar vilka fiskar du ska undvika i disken.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Debatt: Sverige kan bli världsledande inom bio-CCS

Debatt

Sverige kan bli världsledande med bred tillämpning av bio-CCS. Med sammanlagda utsläpp på 30 miljoner ton biogen koldioxid från 38 stora punktkällor finns goda förutsättningar. Det blir dyrt i starten, men på sikt sjunker kostnaderna, skriver Kjell Andersson, näringspolitisk chef på Svebio – Svenska bioenergiföreningen.