nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Richard Lindberg, vd och grundare av One Planet Rating.

Han startar Tripadvisor för hållbarhet

Richard Lindberg har grundat plattformen One Planet Rating, en sajt där människor kan betygsätta städer, hotell och restauranger efter hur hållbara de är. Sajten innehåller hundratals hållbarhetskriterier och kan tillämpas över hela världen.

  • Annons 1

Plattformen One Planet Rating bygger på google maps och visar städer, turistaktiviteter, restauranger och hotell som av användarna kan betygsättas efter hur hållbara de är.

– I dag har vi ungefär 3 500 betyg i databasen. Kriterierna är uppdelade i olika kategorier – social-, miljömässig- och kulturell hållbarhet. Inom dessa har vi underkategorier, då hållbarhet i sig är för brett för att betygsätta. Kriterierna kan bland annat handla om hotellen har solpaneler på taken, serverar ekologisk mat och hur mycket plast de använder. Tanken är att man ska sätta betyg på vad man sett, säger Richard Lindberg, vd och grundare av One Planet Rating.

Han menar att ju fler personer som använder plattformen, desto fler användare kommer börja lägga märke till brister hos olika anläggningar. Användarna kan också registrera sitt namn och yrke.

– En expert på exempelvis förnybar energi kan se fler brister och förbättringsåtgärder inom den kategorin än vad jag kan göra. Det är den samlade datan som är värdefull för oss. Den kan sätta press på aktörer som behöver förbättra sig. Ser man på statistik för resande så är det en enormt viktig sektor. Turismen står för 10 procent av världens BNP, 11 procent av alla arbeten, men också 10 procent av världens utsläpp.

Svenskt företag

One Planet Rating är ett svenskt företag som grundades i början av 2017. Richard Lindberg, som har en bakgrund inom it-sektorn, arbetar i dag ideellt tillsammans med 18 medarbetare på bolaget. 

Han är utbildad civilekonom vid Lunds universitet och har tidigare grundat den ideella organisationen Congress for Environmental Advancement samt arbetat i London med hållbara finanser. 

– Initiativet föddes genom att jag och företagets medgrundare reste mycket och fick en djupare koppling till naturen. Vi såg många dåliga saker som måste förbättras runt om i världen – och vill därför skapa ”en one stop shop” där människor kan uttrycka sig och ge tips till andra resenärer, säger Richard Lindberg och fortsätter:

– Vi tittar mycket på olika certifieringar som finns. De är ofta anpassade till industrin och är ingenting som vanliga människor läser igenom innan de väljer städer att resa till eller hotell. Som konsument förstår man oftast inte vad som ligger bakom de här certifieringarna. Därför vill jag skapa en plattform för konsumenter som är redo att ta makten och pressa fram en önskad utveckling inom turismsektorn.

Vad blir nästa steg?

– Vi ska börja arbeta med kampanjer, släppa en app i början av 2018 och fokusera på samarbeten med aktörer inom hotell- och restaurangbranschen. Vi kommer också använda FN:s hållbarhetsmål, relaterade till turism för att mäta vår egen verksamhet.

Läs mer om One Planet Rating här.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Nytt webbverktyg ska öka jämställdheten på arbetsplatsen

Ett forskningsprojekt vid Luleå tekniska universitet har utvecklat ett nytt webbverktyg, ”Förändringsrutan” ska hjälpa organisationer att få jämställdhetsarbetet att bli en del av den ordinarie verksamheten och det dagliga arbetet.