nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Saneringen av Oskarshamns hamnbassäng är det hittills största efterbehandlingsprojektet med statligt bidrag i Sverige och har föregåtts av nästan 20 års förberedelser.
Saneringen av Oskarshamns hamnbassäng är det hittills största efterbehandlingsprojektet med statligt bidrag i Sverige och har föregåtts av nästan 20 års förberedelser. FOTO: Naturvårdsverket

Hamnsanering ska rena Östersjön

Den gamla industrihamnen i Oskarshamn innehåller tonvis av bly, kadmium och andra tungmetaller. Nu ska den saneras för mer än en halv miljard kronor – för att minska läckaget till Östersjön.

  • Annons 1

Detta bildspel kräver JavaScript.

Saneringen av Oskarshamns hamnbassäng är det hittills största efterbehandlingsprojektet med statligt bidrag i Sverige – och har föregåtts av nästan 20 års förberedelser.

Fram till 2018 kommer en halv miljon kubikmeter förorenade bottensediment att sugas och grävas bort, vilket motsvarar ungefär lika stor volym som Globen arena i Stockholm.

500 miljoner kronor

Naturvårdsverket har beslutat om bidrag på nära 400 miljoner kronor till saneringsarbetet, som totalt kommer att kosta drygt 500 miljoner kronor.

̶ Det här projektet är den största miljömuddringen i Sverige och vi har under förberedelserna samlat på oss en enorm kunskapsbank som vi vill dela med oss av, säger Bodil Liedberg Jönsson, kommunens beställarombud för saneringen.

Deponi utan läckage

Muddringen ska genomföras på ett sådant sätt att grumlingen ska bli så liten som möjligt. De uppgrävda massorna avvattnas och transporteras på täckta flak till en särskild deponi i området Storskogen. Deponin är utformad så att ett eventuellt läckage av föroreningar ska kunna tas om hand så att de inte påverkar miljön.

– Saneringen kommer att bidra till en bättre miljö i Östersjön. Sedimenten innehåller betydande mängder farliga ämnen. Målet med muddringsarbetet är att minska läckaget av farliga ämnen från sedimenten i Oskarshamns hamnbassäng till Östersjön med 90 procent, säger Björn Risinger, generaldirektör för Naturvårdsverket.

 

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Så mår våra hav

I Ocean State Report behandlas tillståndet i våra hav. Åttio forskare ligger bakom rapporten som framöver ska komma en gång per år.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Snabbguide för rätt plastval

Jobbar du med förpackningar? Nu lanserar Förpacknings- och Tidningsinsamlingen ett verktyg för att stötta branschen att välja plaster som är enkla att återvinna.

En miljon elbilar kan rädda klimatet

Debatt

En miljon elbilar kan i rätt kombination med andra satsningar räcka för att skapa en helt fossilfri fordonsflotta. Vi bör göra elbilarna självkörande och dela dem via bildelningstjänster. Tillsammans med ökad kollektivtrafik, cykling och förnybar el skulle detta dessutom kunna bli billigare för samhället än dagens system, skriver Henrik Ny, universitetslektor vid Blekinge Tekniska Högskola.