nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Peter Odemark, vd för Danone i Norden. FOTO: Jennie Jensen

Hållbarhetsmål kopplas till bonus på Danone

Många dras med personal som inte vill hoppa på hållbarhetsarbetet. Danones lösning blev att inkludera hållbarhet i belöningssystemet. Bonus uteblir för hela avdelningen om målen inte nås.

  • Annons 1

Mejerijätten Danones vd i Norden, Peter Odemark, berättade på M&U:s konferens Imorgon Grön om hur de har inkluderat hållbarhet i sin affärsmodell. Ett stort steg var när de införde ett ”sustainability scorecard” för två år sedan.

– Varje avdelning får nu själv ta fram idéer för hur de kan bidra till en mer hållbar affärsmodell. Till exempel har vi en helt ny kravlista på vår pensionsförmedlare i år. Det här gäller inom produktion, såväl som produktutveckling och forskning, alla avdelningar har satt sina egna mål, säger Peter Odemark.

Om inte alla medarbetare på avdelningen når målen uteblir bonusen för samtliga, vilket har gjort att Danone verkligen har fått igång hållbarhetsarbetet i praktiken.

Belönar bästa idéerna

Tidigare upplevde Peter Odemark att det var svårt att engagera vissa medarbetare.

– Fast det gäller inte dem som gick ut från Handels för två-tre år sedan. Den generationen är passionerad kring det här och kommer till oss på Danone till viss del för att vi har det här arvet.

Ett annat sätt att få fram förbättringsidéer på hållbarhetsområdet är en tävling, där medarbetarna bakom de två bästa genomförbara projekten, belönas med en resa.

– Ofta är det de yngre som har de flesta och bästa idéerna. De som vann förra året åkte till Senegal där vi har startat ett socialt samarbete med en skola.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Miljöinnovationer i topp i Swedbanks entreprenörstävling

Tio entreprenörer har utsetts till vinnare i Swedbanks tävling rivstart. Bland dessa finner vi några intressanta affärsidéer inom vattenrening, minskat sopsvinn och smarta solceller.

Hög tid att satsa på förnybara förpackningar

Analys

Debatten om spridning av plast i hav och sjöar har börjat blossa upp på allvar runt om i världen. Med stor sannolikhet blir det tuffare regler kring spridning av både engångsplast och mikroplaster framöver, skriver Catrin Offerman, chefredaktör för Miljö & Utveckling.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny handbok visar vägen till nudging

Läsvärt

Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.