Forest Stewardship Council är en oberoende, internationell organisation som arbetar med certifiering av skogsbruk och skogsprodukter, och vill främja ett miljöanpassat och socialt ansvarstagande skogsbruk. Men organisationen är fortfarande ganska okänd.
– Kännedomen om FSC i Sverige inte är så hög, men samtidigt ökar den årligen. Det är också ett av målen i vår globala strategi, att FSC ska nå nya marknader och kännas till av fler. Byggbranschen är viktig för oss och vi vill bli bättre på att nå den, säger Lina Bergström, verksamhetschef vid svenska FSC.
En som känner till problemen med att nå ut till bygghandel och konsumenter av byggvaror är Markus Henningson, vd på skogsjätten SCA. Vid svenska FSC:s årsmöte nyligen efterlyste han mer tydliga regler för spårbarhet och märkning, och vill att FSC ska fokusera mer på kommunikation med marknaden.
Anita Falkenek, hållbarhetschef på varuhuskedjan Åhléns, berättade hur de arbetar med FSC som en del av deras egen märkning Bra val. Åhléns vill att FSC ska bli starkare och mer aktiva, och efterlyser enklare varumärkesregler för att underlätta marknadsföringen.