nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Grönt tåg ska korta restiderna

Om fem år kan SJ vara igång med sitt projekt Gröna Tåget, ett höghastighetståg med extra stark elmotor.

  • Annons 1

I sju år har projektet med att ta fram ett nytt, miljöanpassat, höghastighetståg pågått och redan om fem år kan det börja rulla i trafik, det skriver tidningen NyTeknik. Den nya tågtypen har utrustats med en stark elmotor som gör att hastigheten kan komma upp i 250 kilometer i timmen, att jämföra med dagens SJ 2000-tåg som bara går i 200 kilometer i timmen. Gröna tåget blir mer energieffektivt än övriga SJ-tåg och ska med kortare restid och ökad turtäthet kanske förmå locka fler resenärer att skippa flyget eller bilen.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Falska flaggor av gula västar

krönika

Miljöpolitiken är sedan länge utsatt för allsköns anklagelser. Den leder till arbetslöshet och företagsflykt, den avfolkar bygder och slår mot låginkomsttagare. Medan argumenten för miljöpolitiska beslut sedan länge står klara gör dessa motargument att miljömål sällan nås. Och nu kommer nya invändningar, under de gula västarnas falska flagg.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Koldioxidskatt för företag – men inte för privatkonsumtion

Människor från Norden och Australien ser hellre att industrin miljöbeskattas, än deras egna inköp. Störst är stödet för koldioxidskatt mot fossilindustrin. Det visar en ny studie från Göteborgs universitet.