nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Greenwashfinalister stämplade

För tredje året i rad ordnar Jordens vänner en omröstning kring vilka aktörer med svensk anknytning som i deras ögon förtjänar att pekas ut som skönmålande gröntvättare.

  • Annons 1

Jordens vänner har tagit fram fem kandidater som de anser har undvikit att satsa på riktiga miljöåtgärder och istället lagt krut på att framställa sig med en grön image. ”Vinnaren” utses genom omröstning på Jordens vänners hemsida i juni och presenteras under Almedalsveckan.

Här är de nominerade

1. Stora Enso

Motivering: Stora Enso hävdar att de är ett miljömedvetet företag som främjar biologisk mångfald. Men eucalyptusplantage i Brasilen slår ut den biologiska mångfalden och skapar sociala missförhållanden. Företaget har tidigare dömts för miljöbrott i samma land och etablerat sig i Kina där rapporter vittnar om miljö- och människorättskränkningar.

2. IKEA

Motivering: Företaget vill framstå som ett etiskt och miljövänligt företag som bland annat stödjer Earth Hour. Samtidigt bygger de nya externa köpcentra runt om i världen som leder till ökad vägtrafik. Sweewood som är medlem i IKEA-koncernen och förser företaget med trä har anklagats för att skövla urskog i Ryssland.

3. Svensk Kärnbränslehantering

Motivering: För att de sedan 70-talet har påstått att de har löst hur kärnkraftsavfall ska förvaras på ett säkert sätt. Samtidigt har forskare varnat för att kopparkapslarna kan korrodera sönder och att kunskapen om bentonitleran är för dålig. Bolaget har även makt över forskningsanslag till kärnavfallsfonden vilket gör att de kan styra forskningen på området.

4. Forest Stewardship Council Sverige

Motivering: När organisationen utför märkning och certifiering av skogsprodukter framstår det som ett hållbarhetsmärke. Men certifieringen blir till tomma ord när organisationen, mot egna regler, ger dispens för användning av gifter i skogsbruket. Även destruktivt kalhygge tillåts.

5. Göteborgs stad

Motivering: Klassisk Greenwash i form av att biltunneln under Göta älv i reklamkampanjer presenteras som miljövänlig. Det trots att den kommer att bidra till ökad biltrafik i området.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Hög tid att satsa på förnybara förpackningar

Analys

Debatten om spridning av plast i hav och sjöar har börjat blossa upp på allvar runt om i världen. Med stor sannolikhet blir det tuffare regler kring spridning av både engångsplast och mikroplaster framöver, skriver Catrin Offerman, chefredaktör för Miljö & Utveckling.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny handbok visar vägen till nudging

Läsvärt

Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.