nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Greenwash ska tyglas

Vad innebär det att en produkt är klimatkompenserad eller tillverkad med förnybar energi? En ny Iso-standard ställer hårdare krav på hur begreppen får användas.

  • Annons 1

I tak med att kunder blivit allt med miljömedvetna gör företagen sitt bästa för att hänga med i utvecklingen. Men alla har inte grundat sitt miljöarbete så väl som de vill ge sken av. En uppdaterad version av Iso-standarden Miljömärkning och miljödeklarationer, SS-EN ISO 14021, ska göra det svårare för företag att slänga sig med greenwash-ord som hållbar utveckling, biomassa och förnybar energi.

– Det har varit lite vilda västern när det gäller påståenden om klimatkompensation, säger Lars Jonsson, ordförande i Sis arbetsgrupp och rådgivare när det gäller hållbarhetskommunikation.

De nya reglerna innebär att företag ska kunna bevisa vilka miljöåtgärder de gör. Klimatkompensationen ska ske genom att utsläpp av växthusgaser förebyggs eller minskas någon annanstans än i den egna verksamheten. Det ska ske i etablerade projekt.

– I princip kan det innebära att bara projekt som är godkända av FN kommer i fråga, säger Lars Jonsson.

Syftet med den frivilliga standarden är att ge alla samma spelregler och något att hålla sig till i kommunikationen med kunderna. På sikt hoppas Sis att det kan stärka konsumenterna tilltro till miljöpåståenden.

– Vi har fått många frågor om de här begreppen. Det är ord som inte fanns med i den tidigare standarden och som behöver en definition, säger Karin Bagge, projektledare Sis.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

De är Sveriges bästa arbetsgivare 2017

Revisionsbolaget Grant Thornton har utsetts till ”Sveriges bästa arbetsgivare 2017” för stora företag och när det gäller mellanstora organisationer är det teknikkonsultföretaget Bengt Dahlgren som tar hem den titeln. Resultatet baseras på en årlig undersökning som genomförs av employer branding-företaget Universum.