nr-logo

Tidningen för miljöproffs

God miljö ger goda grannar

Dålig luftkvalitet, brist på gröna ytor och buller. Det kan skapa missnöje med grannskapet. God miljö bidrar dock till goda grannar, visar en tysk studie.

  • Annons 1

Studiens syfte var att i en integrerad analys se hur urbana miljömässiga faktorer påverkar upplevelsen av den fysiska och psykiska hälsan. Men också hur det påverkar hälsosamma beteenden så som rökning och motion.

Forskarna kategoriserade kvarter som hög- och lågbelastade beroende på nivåer av buller, luftkvalitet och kvadratmeter grönområde. De boende i de olika kvarteren fick sedan svara på undersökningar om sin uppfattning av miljöfaktorer samt sin tillfredsställelse med kvarteret, hälsobeteende, fysiska hälsa och psykiska symptom som depression och oro.

Resultaten visar på skillnader mellan de olika kvarten. Boende i högbelastade områden rapporterade mer trafikbuller och mindre belåtenhet med sitt grannskap. De rapporterade också ett mer ohälsosamt beteende men påstod sig inte ha sämre fysik eller mer psykiska besvär än boende i lågbelastade områden.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Miljöinnovationer i topp i Swedbanks entreprenörstävling

Tio entreprenörer har utsetts till vinnare i Swedbanks tävling rivstart. Bland dessa finner vi några intressanta affärsidéer inom vattenrening, minskat sopsvinn och smarta solceller.

Hög tid att satsa på förnybara förpackningar

Analys

Debatten om spridning av plast i hav och sjöar har börjat blossa upp på allvar runt om i världen. Med stor sannolikhet blir det tuffare regler kring spridning av både engångsplast och mikroplaster framöver, skriver Catrin Offerman, chefredaktör för Miljö & Utveckling.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny handbok visar vägen till nudging

Läsvärt

Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.