I samarbetsprojektet Bime Trucks har Volvo och gasbranschen gemensamt arbetat för att bygga en marknad och en infrastruktur för flytande fordonsgas. Syftet med projektet har även varit att visa att flytande fordonsgas är ett ekonomiskt och miljömässigt bra alternativ till dieseldrift i tunga fordon.
– När projektet startade fanns en rad goda idéer på papper, men ingen erfarenhet av hur de skulle kunna förverkligas. Nu finns ett 70-tal metandiesellastbilar på den svenska marknaden och projektet har byggt tankstationer för flytande fordonsgas i Göteborg, Jönköping, Malmö och Stockholm, säger Hans Johansson, ansvarig för marknadsutveckling för tunga fordon på Fordonsgas Sverige.
För Volvo Lastvagnar har projektet inneburit att de på sin hemmamarknad har kunnat utveckla och demonstrera helt ny teknik, vilket nu har resulterat i export av metandiesellastbilar. Volvo har hittills levererat cirka 400 lastbilar som använder flytande fordonsgas som bränsle.
– Bime Trucks är ett unikt projekt där två olika branscher har samarbetat för att nå ett resultat. Vi hade inte kunnat nå dessa framgångar om vi gjort dessa satsningar var för sig. Nu kan vi exportera lastbilar med en helt ny motorteknik, säger Lennart Pilskog, chef för Public Affairs på Volvo Lastvagnar.
Projektet har letts av Business Region Göteborg där Aga, Eon, Fordonsgas Sverige, Volvo Lastvagnar och Energigas Sverige har ingått. Utöver exporten av lastbilar, så ska erfarenheterna från projektet spridas i Europa. Detta genom EU-projektet Blue Corridors.