nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Frityrolja framtidens flygbränsle

Amerikanska Boeing ska i samarbete med kinesiska Comac och flera universitet utveckla en metod för att omvandla gammal frityrolja till flygbränsle. Det skriver Ny Teknik.

  • Annons 1

I Kina är det vanligt med så kallad ”Gutter oil”, en typ av lågvärdig matolja som framställs av redan använd frityrolja och avkok på matrester. Uppskattningsvis används 29 miljoner ton frityrolja om året i Kina vilket kan jämföras med att det också förbrukas 20 miljoner ton flygfotogen. Den lågkvalitativa matoljan är ofta hälsofarlig och skulle kunna återvinnas bättre som bränsle och samtidigt innebära stora kostnadsbesparingar.

Boeing i samarbete med Comac och kinesiska universitet ska därför undersöka hur matoljan kan hamna i flygplanstanken istället för i frityrgrytan. De första testerna ska utföras vid Hangzhou Energy Engineering & Tecknology & Co, Heet, skriver Ny Teknik.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

De är Sveriges bästa arbetsgivare 2017

Revisionsbolaget Grant Thornton har utsetts till ”Sveriges bästa arbetsgivare 2017” för stora företag och när det gäller mellanstora organisationer är det teknikkonsultföretaget Bengt Dahlgren som tar hem den titeln. Resultatet baseras på en årlig undersökning som genomförs av employer branding-företaget Universum.