nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Frityrolja framtidens flygbränsle

Amerikanska Boeing ska i samarbete med kinesiska Comac och flera universitet utveckla en metod för att omvandla gammal frityrolja till flygbränsle. Det skriver Ny Teknik.

  • Annons 1

I Kina är det vanligt med så kallad ”Gutter oil”, en typ av lågvärdig matolja som framställs av redan använd frityrolja och avkok på matrester. Uppskattningsvis används 29 miljoner ton frityrolja om året i Kina vilket kan jämföras med att det också förbrukas 20 miljoner ton flygfotogen. Den lågkvalitativa matoljan är ofta hälsofarlig och skulle kunna återvinnas bättre som bränsle och samtidigt innebära stora kostnadsbesparingar.

Boeing i samarbete med Comac och kinesiska universitet ska därför undersöka hur matoljan kan hamna i flygplanstanken istället för i frityrgrytan. De första testerna ska utföras vid Hangzhou Energy Engineering & Tecknology & Co, Heet, skriver Ny Teknik.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Domstol förbjöd skogsplantering

Markägaren ville plantera skog på jordbruksmark men nekades tillstånd från Länsstyrelsen. Fallet överklagades och nådde Mark- och Miljööverdomstolen, som gick på länsstyrelsens linje. Av domen framgår att naturmiljö även kan omfatta kulturmiljö. Karin Forsman, JP Miljönet, förklarar varför.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Naturnära bolag bättre än stadsnära på biologisk mångfald

Naturnära företag är bättre på att redovisa sin påverkan på den biologiska mångfalden, jämfört med de bolag som är verksamma längre från naturen. Det visar en undersökning gjord bland Sveriges 100 största bolag.