nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Från policy till CSR-allvar

Många nöjer sig med en snitsig policy. Kursen Leverantörsutveckling sätter fingret på en ny trend: att ta sitt CSR-ansvar flera steg längre. I alla led och även i avlägsna låglöneländer.

  • Annons 1

Flera textil- och elektronikjättar har gjort det länge: jobbat systematiskt med att hålla koll på att deras leverantörer tillåter fackligt arbete, betalar rimliga löner och följer lokala miljölagar. Achim Richarz, konsult på Sustainia, har märkt att fler och även mindre företag börjar dyka upp på kursen som han och kollegorna ger i leverantörsutveckling. Argumenten är pengar, riskminimering och stärkt varumärke.

– Allt började med krav från kunderna. Den vanliga konsumenten ville inte köpa en t-shirt som gjorts av barnarbetare. Men nu börjar även investerare att bry sig, Dow Jones använder sig av hållbarhetsindex. Och i upphandling blir det viktigare, säger han.

Kursens mål kallas leverantörsutveckling och det första steget av fem är att ta fram en uppförandekod. Iso 14001 och Iso 26000 kan användas som grund men viktigast är att ha anpassade koder som leverantörerna greppar. Men hur vet man att leverantörernas leverantörer håller rent hus? Steg två är riskanalys, att kartlägga hela leverantörskedjan och identifiera risker. Tredje steget är självskattning, att leverantören får fylla i frågeformulär. Varning för stora skuggtal, påpekar Achim Richarz.

Städa först

När företagen börjar nå steg fyra, analys, börjar det hända något på CSR-fronten. Då granskar inspektörer leverantörerna. Utmaningen är att medan miljö är lättare att mäta och se är det svårare att upptäcka fusk kring arbetstider och barnarbetare. Lägger man resurser på seriös uppföljning så är man nära toppen: leverantörsutveckling. Ett långsiktigt samarbete med leverantören där företaget kan påverka.

– Det är extra viktigt med långsiktiga samarbeten när det rör CSR. Att ändra värderingar tar tid. Och när du visar att du är seriös och vill satsa på en leverantör vill de ofta förändras, säger Achim Richarz.

Tyvärr börjar många med att skriva vackra dokument. Och tar tag i det operativa eftersom. Nej, nej, uppmanar Achim Richarz.

– Börja i det operativa. Städa din egen farstu först. Då har du något riktigt bra att marknadsföra utåt.

ästa kurstillfälle: 25 maj i Stockholm

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4