nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Den första modellbilen med ett tak tillverkat av en komposit baserad på 100 procent barrvedslignin.

Framtidens bilar av trä

Både bilkarosser och bilbatterier kan tillverkas av kolfiber från barrvedslignin. Det visar en grupp forskare från KTH, Innventia och Swerea Sicomp i en ny modellbil.

  • Annons 1

Forskargruppen har tagit fram modellbilen för att förverkliga visionen om nya lättviktsmaterial från skogen – som en del av den framtida så kallade bioekonomin. Att man väljer just kolfiberkompositer beror på att de är lätta, starka och har många användningsområden.

Lignin är en biprodukt vid pappermassatillverkning och kan produceras kostnadseffektivt. Lättare bilar innebär lägre energiförbrukning och öppnar möjligheter för en fossilfri fordonsflotta.

– Lättheten är ju extra viktig för elbilar då batterierna därmed räcker längre. Ligninbaserad kolfiber är billigare än vanlig oljebaserad kolfiber, lignin är ju en restprodukt från skogen som i bästa fall eldas upp. Batterier med lignin skiljer sig för övrigt inte från vanliga batterier, säger Göran Lindbergh, professor i kemiteknik på KTH.

En färdplan för hur svensk ligninbaserad kolfiber ska bli tillgänglig inom en tioårsperiod lanserades nyligen av de inblandade forskningsinstituten. Forskningsarbetet har utförts inom det strategiska innovationsprogrammet Bioinnovation, en gemensam satsning av Vinnova, Formas och Energimyndigheten.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

”Sverige kan bli det klimatmässiga föredöme som omvärlden behöver”

Mattias Goldmann om 73-punktsöverenskommelsen:

Förutsättningarna för att nå klimatmålen till år 2030 förbättras kraftigt med 73-punktsöverenskommelsen mellan socialdemokraterna, centerpartiet, liberalerna och miljöpartiet. Men de viktigaste punkterna behöver konkretiseras och utformas så att de ger maximal klimatnytta, skriver Mattias Goldmann, vd på tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet, i en debattartikel för Miljö & Utveckling.