nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Den första modellbilen med ett tak tillverkat av en komposit baserad på 100 procent barrvedslignin.
Den första modellbilen med ett tak tillverkat av en komposit baserad på 100 procent barrvedslignin.

Framtidens bilar av trä

Både bilkarosser och bilbatterier kan tillverkas av kolfiber från barrvedslignin. Det visar en grupp forskare från KTH, Innventia och Swerea Sicomp i en ny modellbil.

  • Annons 1

Forskargruppen har tagit fram modellbilen för att förverkliga visionen om nya lättviktsmaterial från skogen – som en del av den framtida så kallade bioekonomin. Att man väljer just kolfiberkompositer beror på att de är lätta, starka och har många användningsområden.

Lignin är en biprodukt vid pappermassatillverkning och kan produceras kostnadseffektivt. Lättare bilar innebär lägre energiförbrukning och öppnar möjligheter för en fossilfri fordonsflotta.

– Lättheten är ju extra viktig för elbilar då batterierna därmed räcker längre. Ligninbaserad kolfiber är billigare än vanlig oljebaserad kolfiber, lignin är ju en restprodukt från skogen som i bästa fall eldas upp. Batterier med lignin skiljer sig för övrigt inte från vanliga batterier, säger Göran Lindbergh, professor i kemiteknik på KTH.

En färdplan för hur svensk ligninbaserad kolfiber ska bli tillgänglig inom en tioårsperiod lanserades nyligen av de inblandade forskningsinstituten. Forskningsarbetet har utförts inom det strategiska innovationsprogrammet Bioinnovation, en gemensam satsning av Vinnova, Formas och Energimyndigheten.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Glad sommar!

Sommartider är semestertider. Miljö & Utveckling webbredaktion stänger därför bevakningen för att ta sommarledigt. En riktigt skön och stärkande sommar önskar vi alla våra läsare. Vi återkommer igen den 10 augusti.

  • Annonskod Huvudspalten 4

”Kemiindustrin fasar redan ut skadliga kemikalier”

Debatt

I sin artikel ”Farliga kemikalier måste bort mycket snabbare”, skriver Elis Carlström, forskningschef på Swerea, att det är motstånd från industrin som gör att arbetet med att få bort skadliga kemikalier går långsamt. Det är en gravt felaktig bild, i själva verket bedriver industrin ett kontinuerligt arbete för att fasa ut och ersätta skadliga kemikalier. Det skriver tre företrädare från branschen i en replik.

Panamadokumenten lyfter hållbarhetsfrågorna

Aldrig förr har så många, på så kort tid, fått veta så mycket om hur personer med höga positioner i samhället gör för att slippa betala skatt. Den informationen har fått mäktiga män som Islands statsminister på fall – och visar hur viktigt det i dag är att bedriva en ljustålig verksamhet.