nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Första tankstället för vätgasbilar

Vätgasbilar är ett medel att nå klimatmålen om nollutsläpp av växthusgaser. EU arbetar för att det ska gå att tanka vätgas över hela Europa. I går fick Sverige den första permanenta vätgasstationen.

Arlanda har fått landets första permanenta vätgasstation.
Arlanda har fått landets första permanenta vätgasstation.
  • Annons 1

Vätgasdrivna fordon har bara vattenånga som utsläpp och är därmed ett så kallat nollutsläppsfordon vid sedan av elbilar. De kvalificerar sig därför för supermiljöbilspremien.

– Att den första permanenta vätgasstationen nu öppnar på Arlanda betyder mycket för valfriheten av nollutsläppsfordon i Sverige. Finns det inget nätverk av vätgastankstationer vill ingen köpa bränslecellsfordon eller tvärtom, säger Geert Schaap, projektledare på Sweco, som leder ett delvis EU-finansierat projekt för att skapa ett nät av vätgasstationer i Östersjöregionen.

Under hösten kommer ytterligare vätgasstationer att öppna i Göteborg och Helsingfors. Sedan tidigare finns en temporär station i Malmö.

– Att vi kommer att få tankstationer i våra tre största städer ger bränslecellsbilar helt nya förutsättningar, som bör ses som ett bra komplement till elbilar då båda har en elektrisk drivlina. Med infrastrukturen kommer bilarna, säger Geert Schaap.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Så mår våra hav

I Ocean State Report behandlas tillståndet i våra hav. Åttio forskare ligger bakom rapporten som framöver ska komma en gång per år.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Snabbguide för rätt plastval

Jobbar du med förpackningar? Nu lanserar Förpacknings- och Tidningsinsamlingen ett verktyg för att stötta branschen att välja plaster som är enkla att återvinna.

En miljon elbilar kan rädda klimatet

Debatt

En miljon elbilar kan i rätt kombination med andra satsningar räcka för att skapa en helt fossilfri fordonsflotta. Vi bör göra elbilarna självkörande och dela dem via bildelningstjänster. Tillsammans med ökad kollektivtrafik, cykling och förnybar el skulle detta dessutom kunna bli billigare för samhället än dagens system, skriver Henrik Ny, universitetslektor vid Blekinge Tekniska Högskola.