nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Reducerad jordbearbetning är en viktig pusselbit i framtidens hållbara jordbruk. FOTO: Achim Grelle

Forskare varnar: Skogen är ingen kolsänka

Att skapa kolsänkor genom att plantera skog ha setts som ett sätt att hindra koldioxid från att spridas i atmosfären.
Nu har forskare vid SLU fått fram resultat som går stick i stäv med vedertagna sanningar.

  • Annons 1

Huruvida skogar tar upp eller släpper ut koldioxid tycks vara en mer komplicerad fråga än man tidigare har trott. David Hadden, forskare vid SLU, har mätt koldioxidflöden på sex platser med olika typer av skogs- eller jordbruksmark och fått fram resultat som visar att skogar läcker en hel del koldioxid. Både produktionsskogar och urskogar gav ifrån sig relativt stora mängder koldioxid till atmosfären under stora delar av mätperioden.

Fiby urskog utanför Uppsala släppte exempelvis ut 25 ton koldioxid under de tio år som mätningarna pågick. Det motsvarar fem varv runt jorden med bil.

– Tidigare publicerad forskning tyder på att urskog tar upp koldioxid, men våra mätningar visar att det också kan vara tvärtom – under vissa förhållanden kan skogarna till och med ge ifrån sig stora mängder koldioxid, säger David Hadden.

 

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Vegetariskt valgodis från Alliansen

Alliansens förslag till klimat- och miljöpolitik domineras av morötter, alltså stöd av olika slag, som bonus för miljöbilar. Därmed har Moderaternas politik fått stort genomslag. Med ett grönt spår för företagande, får även Centerpartiets politik genomslag, medan några av Liberalernas och Kristdemokraternas hjärtefrågor fått stryka på foten.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Nytt beslut: Drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklareras vid pump

Regeringen har beslutat om en ny förordning där konsumenter vid bränslepumpen ska få information om drivmedels klimatpåverkan och ursprung. Sverige blir först i världen med en sådan konsumentinformation och drivmedelsförordningen kommer gälla från år 2020.