nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Forskare: ”Satsa på inhemska bränslen”

Förnybara bränslen som etanol, biogas och RME ökar inte nämnvärt i Sverige.
– Det är bekymmersamt, säger Mats Eklund, professor i industriell miljöteknik vid Linköpings universitet.

Mats Eklund, professor i industriell miljöteknik .
  • Annons 1

Biogas har samhällsnyttor långt utöver att vara ett fossilfritt bilbränsle och bidrar till samtliga FN:s hållbarhetsmål, enligt en vetenskaplig rapport från Linköpings universitet.

– Det förvånade mig verkligen, men biogasens bidrag till alla FN:s hållbarhetsmål finns väl dokumenterade i litteraturen, säger Linda Hagman.

Hon har tillsammans med Mats Eklund på Biogas Research Center, BRC, i Linköping granskat vilka av biogasens nyttor som finns vetenskapligt beskrivna, på uppdrag av organisationen Biogas Öst.

Forskarna har hittat 34 olika nyttor, några av dem är minskning av koldioxidutsläpp, självförsörjning av energi, fossilfritt bränsle, mindre gifter i lantbruket samt effektivare vattenrening och ökad resurseffektivitet.

– I diskussionerna här i Sverige ses biogasen som ett fordonsbränsle och inte mer än så, men nyttan är så vida mycket större, påpekar Linda Hagman.

Bekymmersam utveckling

Mats Eklund, professor i industriell miljöteknik och föreståndare för BRC, är bekymrad över utvecklingen för de inhemska fossilfria drivmedlen.

– Vi har flera inhemska bränslen i dag med oerhört bra hållbarhetsprestanda, som etanol, biogas och RME. Användning och produktion ökar inte nämnvärt för något av dem. Det vi från forskarhåll ser som de bästa alternativen växer inte, säger Mats Eklund.

Han konstaterar också att det enda fossilfria bränsle som växer i dag är HVO, som importeras, och som inte ger några av de dynamiska effekter som de inhemska bränslena gör. Ett annat problem är att ingen myndighet har till uppgift att se till helheten, vilket också gör det extra problematiskt att ta tillvara de inhemska bränslenas samhällsnyttor.

– Det är hög tid att ansvariga politiker fokuserar på långsiktig hållbarhet och inte enbart på fossilfrihet. Ska målen uppnås behövs alla bra alternativ, säger Mats Eklund.

Kommentarer

1 reaktion till “Forskare: ”Satsa på inhemska bränslen””

  1. Rafael Ospino skriver:

    De flesta politiker pekar på transportsektorn som det största problemet när det gäller klimatpåverkan och vill göra fordonsflottan fossilfri genom att uppmuntra till köp av elbilar. Men för att den vägen få se någon förändring lär vi få vänta oerhört länge, eftersom majoriteten av de bilar som säljs idag drivs av förbränningsmotorer, och flertalet kommer troligen inte att utrangeras förrän på 2030-talet.
    Men många hävdar att om målet är en fossiloberoende fordonsflotta – ja då har vi redan nått det!
    Detta av det enkla skäl att så gott som alla idag existerande fordon mycket väl går att driva med förnybara bränslen.
    Körs de på fossila bränslen är de dock inte fossilfria.
    Men eftersom det går att framställa även bensin, likväl som man framställer diesel, ur förnybar råvara, har vi ju en, i princip, fossiloberoende fordonsflotta. Allt från gamla T-fordar till moderna lastbilar!
    Problemet är att vi, främst av politiska skäl, inte har tillgång till dessa bränslen. Alltså är fordonsflottan inte fossilfri. Men kunde vara.

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny metod kan revolutionera textilåtervinning

Svenska forskare kan vara på väg att förändra tekniken för återvinning av bomull. I september står textilmassaföretaget re:newcells pilotanläggning redo för att återvinna 100 procent av förbrukade bomullsplagg. Läs mer här.