nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Forskare: Ändra strategi för tillsynen

Färre industriföretag skulle bryta mot miljölagstiftning och fler skulle övergå till renare teknik om myndigheter som ansvarar för miljötillsyn riktar sina insatser mot de företag som använder mest miljöskadlig teknik, enligt en avhandling från Göteborgs universitet.

Xiao-Bing Zhang är forskare vid Göteborgs universitet.
  • Annons 1

För miljötillsynsmyndigheter med begränsad, skattefinansierad budget är det förstås viktigt att organisera och rikta övervakning, kontrollinspektioner och brottspåföljder så kostnadseffektivt som möjligt. Forskaren Xiao-Bing Zhang har med hjälp av miljöekonomiska beräkningar analyserat hur en effektiv och samhällsekonomiskt lönsam tillsyn ser ut. Mest lönsamt är att koncentrera miljötillsynen till de företag som använder mest miljöskadlig teknik.

– Ett sådant kontrollsystem sporrar företag att övergå till renare teknik. Den totala andelen företag som använder modernare, mer miljövänlig teknik ökar då och utsläppen minskar. Dessutom sjunker kostnaden för tillsyn säger Xiao-Bing Zhang.

En tillsynsstrategi som riktar sina insatser mot de företag som använder mest milöskadlig teknik skulle alltså ge minskade utsläpp till oförändrad eller lägre tillsynskostnad.

Här kan du ladda ned avhandlingen

Cooperation and paradoxes in climate economics

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Naturnära bolag bättre än stadsnära på biologisk mångfald

Naturnära företag är bättre på att redovisa sin påverkan på den biologiska mångfalden, jämfört med de bolag som är verksamma längre från naturen. Det visar en undersökning gjord bland Sveriges 100 största bolag.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sveriges landsting får 70 procent fossiloberoende personbilsflotta 2019

Miljöfordonsdiagnos nya rapport visar att Sveriges landsting beräknas nå målet 70 procent fossiloberoende personbilsflotta redan i år. Vi börjar därmed närma oss målet om att Sveriges transportsektor ska minska sin klimatpåverkan med 70 procent till år 2030.