nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Företagen rädda för kemikalier i återvunnet

Rädsla för farliga ämnen. Det är det största hindret för att företag ska använda mer återvunnet material i sin produktion. Det visar Kemikalieinspektionens intervjuer med tio företag.

  • Annons 1

Myndigheten har låtit intervju tio företag inom leksaks-, textil-, -inrednings och elektronikbranscherna. Syftet var bland annat att få svar på vilka möjligheter och hinder det finns kring återvunnet material och hur farliga ämnen spelar in.

Intervjuerna visar att det största hindret för att öka användningen av återvunna material är risken för att de innehåller farliga ämnen. Ett annat hinder är att det kostar mycket att undvika dessa risker, bland annat genom kemiska analyser. Tillgänglighet på vissa material är en annan bromskloss.

Framtiden ser däremot ljusare ut. Företagen tror att användningen av återvunnet material kan öka framöver, om materialströmmarna blir renare. Farliga ämnen behöver fasas ut från början för att komma över hindren. För att komma till rätta med problemen som gör det svårt att jobba med miljösmartare material behövs lagstiftning, standarder och bättre separations- och reningsmetoder.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Miljöinnovationer i topp i Swedbanks entreprenörstävling

Tio entreprenörer har utsetts till vinnare i Swedbanks tävling rivstart. Bland dessa finner vi några intressanta affärsidéer inom vattenrening, minskat sopsvinn och smarta solceller.

Hög tid att satsa på förnybara förpackningar

Analys

Debatten om spridning av plast i hav och sjöar har börjat blossa upp på allvar runt om i världen. Med stor sannolikhet blir det tuffare regler kring spridning av både engångsplast och mikroplaster framöver, skriver Catrin Offerman, chefredaktör för Miljö & Utveckling.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny handbok visar vägen till nudging

Läsvärt

Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.