nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Företag lär av varandras hållbarhetsarbete

Företag som vill bli världsledande inom hållbart varumärkesbyggande har nu en fått en mötesplats, Sustainable Brand Insight Platform.

Malin Forkman är varumärkeschef på Systembolaget, ett av de företag som gått med i initiativet. FOTO: Systembolaget
  • Annons 1

Tanken med plattformen är att skapa en arena där deltagarna kan lära av varandra om hur de kan ta en tydlig position inom hållbarhet. Plattformen som drivs av Sustainable Brand Insight, ett företag inom hållbart varumärkesbyggande, kommer förse de deltagande företagen med case och kunskap från hela världen samt ge möjlighet för hållbarhetschefer, vd:ar och marknadschefer att träffas för erfarenhetsutbyte.

H&M, Eon, Max Hamburgerrestauranger, Preem och Systembolaget är några av de bolag som gått med i initiativet. Malin Forkman är varumärkeschef på Systembolaget:

Varför är ni med i Sustainable Brand Insight Platform?

– För oss är det ett sätt att lära oss mer och få fördjupad information om vad människor i Sverige vet om hållbarhet och hur vi kan bli bättre och kommunicera vårt hållbarhetsarbete på ett bra sätt. Det är värdefullt att både få rapporter och ett nätverk där vi träffar andra företag så att vi kan inspirera varandra och föra bra diskussioner. Det är ett intressant upplägg att nätverket både riktar sig till marknads- och hållbarhetschefer.

Vilka är era stora utmaningar i att utveckla ett hållbart varumärke?

– För oss är det intressant utifrån det uppdrag vi har kring folkhälsa att kunna kommunicera en helhet kring de strategiskt viktiga områdena hållbar konsumtion mot individ, en hållbar värdekedja och en hållbar verksamhet.

Vad kan andra lära av ert hållbarhetsarbete?

– Jag tror och hoppas att vi kan inspirera med det vi redan gör i värdekedjan och verksamheten och ur vi jobbar för att få ihop det i en helhet. CSR är inget separat spår hos oss utan vi arbetar för att det ska blir en integrerad del. Ta till exempel ekologiska viner, det ligger i vårt uppdrag att bedriva god service. Då är det kul att kunna erbjuda goda viner som är miljömässigt bra. Det är ett samma med alkoholfria produkter där det handlar om hållbar konsumtion för din egen hälsa.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Ny handbok visar vägen till nudging

Läsvärt

Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Strålsäkerhetsmyndigheten i blåsväder – sköter inte kärnkraftreaktorer som de ska

Riksrevisionen senaste granskning vittnar om brister vid tillsyn av de svenska kärnkraftreaktorerna. Bland annat utför inte Strålsäkerhetsmyndigheten systematiska riskbedömningar vid planering och prioritering av tillsynen.