”Klimatfrågan är den miljöfråga som engagerar flest företag. Grunden i detta arbete är att företagen är medvetna om sina utsläpp. Därför är det viktigt med krav på utsläppsredovisning”, skriver Naturvårdsverket i sin fördjupade utvärdering av miljömålen 2015.
Myndigheten konstaterar också att svenska företag bedriver ett aktivt klimatarbete. Många svenska företag gör till och med mer för miljön än de behöver. Inte minst på klimatområdet har de upprättat egna miljömål, som är högre än lagkraven.
Näringslivets miljöarbete är ofta inriktat på hela värdekedjan och varornas miljöpåverkan över hela livscykeln. Stora och medelstora företag har vanligen ett välstrukturerat miljöarbete. Fyrtio procent av de små företagen har ett aktivt miljöarbete, enligt Naturvårdsverket.
Myndigheten anser att regeringen bör prioritera arbetet med att utveckla miljökrav på produkter och reformeringen av EU:s system för handel med utsläppsrätter. Taket i systemet bör sänkas, och andelen utsläppsrätter som auktioneras ut, öka. De statliga bidragen till forskning, utveckling, demonstration och marknadsintroduktion bör bli mer omfattande.