nr-logo

Tidningen för miljöproffs

På bilden: Karin Stenmar, hållbarhetschef på Folksamgruppen. FOTO: Folksam

Folksam vill se en cirkulär skadereglering inom hela branschen

Den cirkulära ekonomin har kommit till delar av försäkringsbranschen. Först ut med cirkulär skadereglering är Folksam. Nu vill de att fler försäkringsbolag hakar på trenden.

  • Annons 1

– För tre år sedan var vi först med cirkulär skadereglering i Sverige. Nu ser vi att ett par andra försäkringsbolag börjar med detta. Branschen kommer oundvikligen gå åt det här hållet, då fler förhoppningsvis ser de oerhörda vinsterna med en cirkulär ekonomi, säger Karin Stenmar, hållbarhetschef på Folksamgruppen.

Företag tjänar på återbruk

För att hushålla med jordens resurser behövs en ekonomi som bygger på ett kretslopp. För tre år sedan började Folksam ställa om sitt skadesystem för att både ersätta, laga och sälja vidare människors skadade prylar.

I dag får 90 procent av kundernas inlämnade skadade gods ett förlängt liv.

Det har gjort att Folksam exempelvis under 2016 besparat miljön på 1.85 ton avfall och 1.10 ton koldioxidutsläpp.

– Hittills har försäkringsbranschen endast ersatt skadade prylar och sedan låtit kunderna ta hand om föremålen själva. Men när vi tittade på en modell för cirkulär skadereglering, såg vi möjligheterna med att göra oerhörda vinster för både oss, kunderna och miljön, säger Karin Stenmar och fortsätter:

– Därför gick vi in i en ny modell, där vi hämtar godset hos kunden, ger denne ersättning och reparerar prylarna med hjälp av vår underleverantör GIAB Godsinlösen.

Ökad kundnöjdhet

Den största utmaningen, menar Karin Stenmar, har varit att ställa om en hel systematik – ett sätt försäkringsbranschen alltid jobbat efter. Men omställningen har också gett resultat. Folksams kundnöjdhet har ökat och företaget har fått en mer ärlig skadereglering utan att premierna höjts.

– Nästa steg blir att lära oss om fler produkter och se till att det skapas återvinningshubbar i hela landet. Byggmaterialbranschen är en jättestor koldioxidbov, därför behövs ett system som kan hantera detta material. Om man kan visa den ekonomiska nyttan med cirkulär skadereglering, så kan fler försäkringsbolag i hela världen haka på arbetet. Vi har ett stort ansvar, avslutar Karin Stenmar.

Kommentarer

1 reaktion till “Folksam vill se en cirkulär skadereglering inom hela branschen”

  1. Rafel Ospino skriver:

    Detta verkar ju vara ett steg i rätt riktning, men en sak som länge stört mig är hur välvilligt försäkringsbranschen ofta behandlar fastighetsägare.
    Jag jobbar med att åtgärda fel på fastighetssystem och blir ofta tillfrågad om pris för att åtgärda olika system som drabbats av korrosionsskador. Ofta innehåller dessa ämnen som inte får tappas ut i allmänt avlopp, utan måste sändas på destruktion eftersom de utgör farligt avfall. Många ryggar för den kostnaden, och väljer att inte göra något.
    Ofta går det hål på dessa system inom kort, och i bästa fall rinner soppan ned i ett avlopp, i mindre goda fall ut i dagvattnet.
    Det märkliga är att försäkringsbolagen ofta går in och ersätter fastighetsägaren för skadan. Ofta får de stora delar av systemen utbytta till en ringa egen kostnad. Detta för en skada som beror på bristfälligt underhåll och som kunde förhindrats.
    Detta utgör en vinst för fastighetsägaren på miljöns och försäkringstagarkollektivets bekostnad.
    Varför kräver de då att en bil skall ha underhållits enligt serviceplan för att ersätta en motorskada?

    Hälsningar

    Rafael Ospino

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4