nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Två flygrelaterade verksamheter är nominerade till årets Greenwashpris. FOTO: Shutterstock

Flygskatt ska minska klimatpåverkan

Flygresor inom Europa kan bli 80 kronor dyrare. På onsdagen föreslog regeringens utredare att en skatt på kommersiella flygresor införs.

  • Annons 1

Utredaren Gabriella Loman har haft i uppdrag att analysera och lämna förslag på hur en skatt på flygresor kan utformas. Syftet med skatten ska vara att minska flygets klimatpåverkan.

Lomans modell innebär skattesatser på tre olika nivåer. Den lägsta på 80 kronor gäller för flygresor inom Europa. Mellannivån på 280 kronor ska läggas på resor till länder som ligger utanför Europa och den högsta skattesatsen på 430 kronor föreslås för resor som är längre än 6 000 kilometer från Arlanda flygplats.

Flygskatten är dock inte en tillräcklig åtgärd för att minska antalet flygresor, enligt utredningen. Däremot kan den dämpa den pågående ökningen.

Statens nettointäkter från den föreslagna skatten beräknas bli 1,75–1,78 miljarder kronor per år.

Den nya lagen ska enligt förslaget börja gälla den 1 januari 2018.

 

 

Etiketter:, ,

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Analys: Vem får stämma EU för otillräckliga klimatmål?

EU:s klimatmål är otillräckliga, menar en samisk ungdomsorganisation och ett flertal personer som berörs av klimatförändringar världen över. EU-domstolen har dock beslutat att avvisa deras talan och därmed inte pröva frågan i sak. JP Infonets redaktör och jurist Fanny Vesterberg analyserar talesrättsreglerna.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Energimyndigheten – lyft fram energirådgivningen!

Debatt

Rådgivning i energifrågor, så kallade EKR-verksamheter, behöver visa att de finns och därför bland annat öka synligheten på sociala medier. Energimyndigheten bör också lyfta fram rådgivningen gentemot andra myndigheter. Det menar Are Kjeang, universitetsadjunkt, Karlstads universitet, i en debattartikel hos Miljö & Utveckling.