nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Fler villiga att betala mer för gröna varumärken

Goda nyheter för dig som jobbar med hållbarhet: Svenska konsumenter kan i allt större utsträckning tänka sig att betala mer för miljövänliga varor och tjänster.

  • Annons 1

Årets resultat av undersökningen Sveriges grönaste varumärke visar att betalningsviljan ökar för miljövänliga produkter och tjänster. Tre av fyra säger att de ibland eller ofta göra aktiva val med hänsyn till miljön. Konsumenterna är särskilt villiga att betala extra för ett miljövänligt alternativ när det gäller dagligvaror, bilar och el. Många, 52 procent, tycker dock att det är svårt att välja rätt ur miljösynpunkt.

På frågan ”Vilken sorts grönt arbete är viktigt för dig att företag ägnar sig åt” hamnar ansvarsfull hantering av avfall, förbättrad kemikalieanvändning och minskade utsläpp av växthusgaser högst på listan.

Undersökningen är gjord av varumärkesbyrån Differ och har besvarats av drygt 1 000 svenskar i varierande åldrar. Här hittar du hela undersökningen.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Regeringen skärper målen för användning av växtskyddsmedel

Regeringen har beslutat om en reviderad handlingsplan för hållbar användning av växtskyddsmedel. Bland annat sätter regeringen ett nytt mål om att skydda pollinerande insekter.