nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Fler företag engageras av klimatet

Stora företag blir allt mer engagerade i klimatfrågan, jobbar mer med att minska sina utsläpp och med att rapportera miljöinformation, enligt en undersökning från Carbon Disclosure Project.

  • Annons 1

Stora företag världen över ser klimatförändringar både som en risk och en möjlighet, rapporterar Carbon Disclosure Project, CDP som representerar 385 stora globala investerare. De har undersökt data och strategier kring klimatförändringarna hos flera av världens största företag.

– I 2008 års undersökning kan vi se att miljöengagemanget hos företagen ökat och att fler skriver miljörapporter, kommenterar Paul Dickinson, CEP för Carbon Disclosure Project.

Fler företag märker också av att investerare efterfrågar miljöinformation och att klimatförändringar har effekt på deras lönsamhet. Tre fjärdedelar av de 500 företag som ingår i undersökningen har satt upp mål för utsläppsreduktioner.

En annan rapport, från UK Carbon Trust som baserar sig på analyser från McKinsey & Co hävdar att företag som är väl positionerade och proaktiva när det kommer till miljöfrågor kan öka företagsvärdet med upp till 80 procent, genom affärsmöjligheter kopplade till att motverka klimatförändringen. Företag som däremot inte intresserar sig för de här frågorna riskerar att bli förlorare. Både möjligheter och risker drivs av bland annat på ändrade konsumentbeteenden och tekniska innovationer.

Taggar:,

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Vegetariskt valgodis från Alliansen

Alliansens förslag till klimat- och miljöpolitik domineras av morötter, alltså stöd av olika slag, som bonus för miljöbilar. Därmed har Moderaternas politik fått stort genomslag. Med ett grönt spår för företagande, får även Centerpartiets politik genomslag, medan några av Liberalernas och Kristdemokraternas hjärtefrågor fått stryka på foten.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Nytt beslut: Drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklareras vid pump

Regeringen har beslutat om en ny förordning där konsumenter vid bränslepumpen ska få information om drivmedels klimatpåverkan och ursprung. Sverige blir först i världen med en sådan konsumentinformation och drivmedelsförordningen kommer gälla från år 2020.