nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Finansverktyg sätter kronor på hållbarhet

Idag kommer senaste numret av Miljö & Utveckling ut. Här kan du läsa om nya sätt att mäta ska hjälpa verksamheter att ta reda på vad det kostar att producera en vara på riktigt.

MU15-2_218px
  • Annons 1

Kraven på transparens har ökat över tid och företagens landvinningar har gått att följa i hållbarhets- eller årsredovisningar. Idag finns det en mängd mer eller mindre komplicerade nyckeltal att använda sig av för den som vill mäta och följa upp.

Men nu kommer nästa stora fråga, vad gör företag idag som påverkar samhället och som de inte betalar för? Och vad händer när det är dags att hala upp plånboken?

– Inom kort kommer samhällsvärden att vara tätt länkade till det värde man kan skapa för sina ägare. Företag behöver förstå vad det här betyder för den egna verksamheten, säger Daniel Delham som är chef för Sustainability Consulting på KPMG.

Fler vill mäta

Fram till nu har hållbarhetsområdet ofta utelämnats från mätningar av värdeskapande eftersom det haft liten betydelse på företagens kassaflöden. Med nya värderingar och krav i samhället, tuffare lagar och nya marknadsmekanismer kan företagen inte längre tänka på aktieägarvärde och samhällsvärde som två separata discipliner. Med detta följer också en efterfrågan på bättre mätmetoder. Ett bolag behöver kunna visa hur hållbarhetsprestandan påverkar det egna resultatet och även samhället i stort.

– Vi ser en tydlig utveckling där de som ligger i framkant nu börjar mäta det ekonomiska värdet av hållbarhet och det är väldigt spännande, säger Fredrik Franke som ansvarar för hållbar affärsutveckling på PWC.

Både PWC och KPMG har på senare tid tagit fram modeller för att kvantifiera värdeskapandet i samhället. Syftet är att mäta de värden som företagen bidrar med och de problem som verksamheten genererar ekonomiskt, socialt och miljömässigt samt hur det slår mot företagets resultaträkning, både i negativ och positiv bemärkelse. Man vill ge en förståelse för vilka värden man riskerar att missa men också vilken potential som kan finnas om man gör saker på ett annorlunda sätt.

Läs mer i Miljö & Utveckling nummer 2 som kommer ut idag. Här kan du även läsa om hur Kearing som äger bland annat Puma, Gucci och Tretorn jobbar i praktiken.

Prenumera här

Köp digitalt lösnummer här 

 

Kommentarer

1 reaktion till “Finansverktyg sätter kronor på hållbarhet”

  1. Rafael Ospino skriver:

    Det måste vara oerhört värdefullt att få veta vad det kostar att tillverka en vara på riktigt!
    De fiktiva kostnaderna är säkert intressanta ur ett teoretiskt perspektiv, men det är ju kostnaderna för den fysiska produkten som avgör om det blir kulor över till falukorven. Eller

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Snabbguide för rätt plastval

Jobbar du med förpackningar? Nu lanserar Förpacknings- och Tidningsinsamlingen ett verktyg för att stötta branschen att välja plaster som är enkla att återvinna.

En miljon elbilar kan rädda klimatet

Debatt

En miljon elbilar kan i rätt kombination med andra satsningar räcka för att skapa en helt fossilfri fordonsflotta. Vi bör göra elbilarna självkörande och dela dem via bildelningstjänster. Tillsammans med ökad kollektivtrafik, cykling och förnybar el skulle detta dessutom kunna bli billigare för samhället än dagens system, skriver Henrik Ny, universitetslektor vid Blekinge Tekniska Högskola.

Sex klimatinnovationer som stoppar uppvärmningen

En bilförsäkring som baseras på bilförarens körmönster i realtid, en tvättmaskin som gör tvättmedel och varmvatten överflödigt och alger som ger mer effektiv solenergi. Det är några av de klimatinnovationer som får WWFs utmärkelse Climate Solver 2017.