nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Filippa K mest hållbara butikskedja

Filippa K är årets mest hållbara butikskedja enligt Retail Awards 2017.
Sedan en ny hållbarhetsstrategi sjösattes 2012 har Filippa K drivit ett medvetet och engagerat hållbarhetsarbete med kvalitetssäkring i alla led, skriver juryn i sin motivering.

  • Annons 1

Enligt juryn är Filippa K ett av modesveriges starkaste varumärken, som ända sedan starten satsat på ett långsammare mode genom att fokusera på enkelhet, hög kvalitet, god passform och stilsäkra plagg som håller i längden.

Filippa K vill också driva hela modeindustrin framåt genom att utmana konventionella affärsmodeller och testa nya hållbara vägar, som uthyrning av kläder, secondhandförsäljning i butik och utveckling och design av hållbara plagg i återvunna material.

Retail Awards arrangeras av Svensk Handel och är ett årligen återkommande arrangemang där man bland annat delar ut priser till företag och personer som har varit framgångsrika inom handeln, bland annat i kategorin årets hållbara butikskedja.

– Det känns fantastiskt roligt, detta är en fråga som har varit en hjärtefråga för oss länge, säger Susanne Ekendahl Weisten, försäljningschef på Filippa K.

Läs mer om Filippa K:s hållbarhetsarbete:

Kartläggning ger nya affärer

 

 

Taggar:,

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Glad sommar!

Sommartider är semestertider. Miljö & Utvecklings webbredaktion stänger därför bevakningen för att ta sommarledigt. En riktigt skön och stärkande sommar önskar vi alla våra läsare. Vi återkommer igen den 9 augusti.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Här finns miljöjobben

Ny statistik från SCB

Miljöbranschen har växt med 5 600 jobb sedan 2004. Allra flest arbetar med avfallshantering och förnybar energi, enligt statistik från SCB.