nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Färre partiklar än väntat under tunnelkörning

Att färdas i en biltunnel är inte så skadligt som man tidigare trott. Ny forskning visar att filter i fordon tar upp mer av de skadliga partiklarna än väntat.

  • Annons 1

Människor som färdas i tunnlar utsätts för betydligt lägre halter än vad man tidigare har trott av grövre partiklar från vägslitage, främst från dubbdäck. Forskningen som gjorts av Stockholms Luft- och bulleranalys (SLB) på uppdrag av Trafikverket, visar att mindre än tio procent av de grövre partiklarna kommer in i fordonskupén i personbilar, även om ventilationen är påslagen. Mätningar i en SL-buss visar att cirka tio procent av partiklarna tar sig in.

Det är de små partiklarna, till exempel sotpartiklar från avgaser, som lättast tar sig in genom ventilationen vid tunnelkörning. Om föraren däremot stängt av lufttillförseln utifrån kommer få partiklar oavsett storlek in i bilen.

Studierna är en del i underlaget för att kunna fastställa riktvärden för luften i Förbifart Stockholm och andra vägtunnlar.

– Studierna visar att partikelproblemet är betydligt mindre än vi tidigare räknat med, bland annat i miljökonsekvensbeskrivningen för Förbifart Stockholm, säger Marianne Klint som leder forskningsprogrammet på uppdrag av Trafikverket .

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Glad sommar!

Sommartider är semestertider. Miljö & Utvecklings webbredaktion stänger därför bevakningen för att ta sommarledigt. En riktigt skön och stärkande sommar önskar vi alla våra läsare. Vi återkommer igen den 9 augusti.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Här finns miljöjobben

Ny statistik från SCB

Miljöbranschen har växt med 5 600 jobb sedan 2004. Allra flest arbetar med avfallshantering och förnybar energi, enligt statistik från SCB.