nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Få kunden på kroken

Trots att produkterna med miljöprofilering finns där blir de inte alltid kundens första val. Det gäller oavsett om det handlar om bussar, energisystem eller skjortor. Men hur får du kunden att nappa på ditt miljösmarta alternativ? Här är tipsen.

  • Annons 1

– Var konkret. Vad är den verkliga miljöfördelen med din produkt? Varför är den unik? Ju mer du skiljer ut dig i din marknadsföring och kan peka på den faktiska miljövinsten, desto bättre.

– Miljövinsten kan kännas diffus och svårgreppbar eftersom den negativa effekten ofta sker någon annanstans, via smältande isar i Arktis eller utarmad biodiversitet i Amazonas. Försök istället hitta argument som betyder något i kundens vardag. Det biter bättre än resonemang om att din produkt minskar koldioxidutsläppen och bromsar växthuseffekten.

– Undvik slentrianmässig argumentation och standardtermer som miljö, grönt och klimatsmart. Det är ungefär som att säga att något är billigt eller har kvalitet. Kunden lyssnar inte på generella miljöbudskap, de har blivit en hygienfaktor. Formulera dig på ett nytt sätt som låter annorlunda.

– Kommunicera ett miljöbudskap först när du verkligen har något att komma med. Många människor är intresserade och kan du hjälpa dem i deras val blir de glada. Men då måste man vara trovärdig och ha en produkt som faktiskt gör skillnad.

– Budskap om socialt ansvarstagande och miljö jobbar bra ihop. Om det står tio kaffesorter på hyllan och bara en är både Krav och Rättvisemärkt kan det få konsumenten att slå över. Miljömärkningen är förutsättningen, Rättvisemärkningen avgör. Att slå ihop flera budskap ger effekt.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4