nr-logo

Hållbarhet i praktiken

EU:s miljöministrar enade inför Parismötet

På fredagen samlades EU:s klimat- och miljöministrar till ett extrainsatt rådsmöte inför FN:s klimatkonferens i december. De lyckades bland annat bli eniga om att de vill skärpa tillsynen av hur länderna lever upp till klimatmålen.

Miljöminister Åsa Romson (MP)
  • Annons 1

På miljörådsmötet i Bryssel på fredagen fick Sveriges miljöminister Åsa Romson (MP) gehör för den svenska linjen om att ha regelbunden uppföljning av ländernas miljöarbete. EU anser nu att en sådan översyn ska ske vart femte år.

På så sätt ska åtaganden om att minska utsläppen kunna granskas.

– EU:s klimat- och miljöministrar har nu tagit en stark förhandlingsposition inför klimattoppmötet med krav på en ambitiös process som binder alla länder, säger Åsa Romson i ett pressmeddelande.

Sverige har också drivit frågan om klimatfinansiering till stöd för de mest utsatta länderna. Även den fick stöd vid EU:s miljörådsmöte på fredagen.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Domstol förbjöd skogsplantering

Markägaren ville plantera skog på jordbruksmark men nekades tillstånd från Länsstyrelsen. Fallet överklagades och nådde Mark- och Miljööverdomstolen, som gick på länsstyrelsens linje. Av domen framgår att naturmiljö även kan omfatta kulturmiljö. Karin Forsman, JP Miljönet, förklarar varför.

Naturnära bolag bättre än stadsnära på biologisk mångfald

Naturnära företag är bättre på att redovisa sin påverkan på den biologiska mångfalden, jämfört med de bolag som är verksamma längre från naturen. Det visar en undersökning gjord bland Sveriges 100 största bolag.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sveriges landsting får 70 procent fossiloberoende personbilsflotta 2019

Miljöfordonsdiagnos nya rapport visar att Sveriges landsting beräknas nå målet 70 procent fossiloberoende personbilsflotta redan i år. Vi börjar därmed närma oss målet om att Sveriges transportsektor ska minska sin klimatpåverkan med 70 procent till år 2030.