nr-logo

Tidningen för miljöproffs

EU-direktiv för märkning av produkter

  • Annons 1

Nu är det klart med ett nytt EU-direktiv för märkning av produkter som förbrukar energi, exempelvis fönster. Direktivet innebär att all reklam som innehåller produktens pris eller energiinformation också måste innehålla en märkning som visar energiförbrukningen. Märkningen kommer att gå från A-G, men med utrymme att uppgradera till kategorierna A+, A++, A+++ när mer energieffektiva produkter kommer ut på marknaden. När den högsta nivån nås av ett stort antal av produkterna kommer en ny omklassificering att genomföras automatiskt och skalan kommer att återgå till A-G.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny metod kan revolutionera textilåtervinning

Svenska forskare kan vara på väg att förändra tekniken för återvinning av bomull. I september står textilmassaföretaget re:newcells pilotanläggning redo för att återvinna 100 procent av förbrukade bomullsplagg. Läs mer här.