nr-logo

Tidningen för miljöproffs

EU-direktiv för märkning av produkter

  • Annons 1

Nu är det klart med ett nytt EU-direktiv för märkning av produkter som förbrukar energi, exempelvis fönster. Direktivet innebär att all reklam som innehåller produktens pris eller energiinformation också måste innehålla en märkning som visar energiförbrukningen. Märkningen kommer att gå från A-G, men med utrymme att uppgradera till kategorierna A+, A++, A+++ när mer energieffektiva produkter kommer ut på marknaden. När den högsta nivån nås av ett stort antal av produkterna kommer en ny omklassificering att genomföras automatiskt och skalan kommer att återgå till A-G.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sverige bäst på jämställdhet

Sverige är bäst i Europa på jämställdhet. Det visar färska siffror från det det europeiska jämställdhetsinstitutet EIGE. Men även om Sverige ligger i topp så finns det stora utmaningar under ytan.