nr-logo

Tidningen för miljöproffs

EU-direktiv för märkning av produkter

  • Annons 1

Nu är det klart med ett nytt EU-direktiv för märkning av produkter som förbrukar energi, exempelvis fönster. Direktivet innebär att all reklam som innehåller produktens pris eller energiinformation också måste innehålla en märkning som visar energiförbrukningen. Märkningen kommer att gå från A-G, men med utrymme att uppgradera till kategorierna A+, A++, A+++ när mer energieffektiva produkter kommer ut på marknaden. När den högsta nivån nås av ett stort antal av produkterna kommer en ny omklassificering att genomföras automatiskt och skalan kommer att återgå till A-G.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Nytt webbverktyg ska öka jämställdheten på arbetsplatsen

Ett forskningsprojekt vid Luleå tekniska universitet har utvecklat ett nytt webbverktyg, ”Förändringsrutan” ska hjälpa organisationer att få jämställdhetsarbetet att bli en del av den ordinarie verksamheten och det dagliga arbetet.

Chalmers vässar forskningsmiljö för solenergi

Chalmers vässar sin forskningsmiljö när det gäller fastighetsnära energiproduktion av solenergi. Målet är att skapa en forskningsmiljö som är unik i Europa.