nr-logo

Hållbarhet i praktiken

En fråga om körstil och bilval

  • Annons 1

Biltrafiken är en av de stora miljöbovarna idag och en av orsakerna till problemen med växthuseffekten och problemet blir inte mindre med att det säljs allt fler bilar globalt. Trots detta finns det en del positiva tecken även om det är mycket som behöver göras för att få kontroll över bilarnas avgaser.

Ur ett svenskt perspektiv händer det en hel del. Bland annat så minskar koldioxidutsläppen från nyregistrerade bilar i snabb takt och har så gjort de senaste åren. Förklaringen kan man hitta i att antalet miljöbilar ökar och att många modeller också blir bränslesnålare. I år är snart var femte såld bil en miljöbil; för bara ett år sedan var siffran var tionde bil. Det är framför allt etanolbilarna som står för den kraftiga ökningen av miljöbilar.

Man kunde önska att fler också körde mer miljövänligt för då skulle utsläppen sjunka väsentligt. Själv började jag köra mer miljövänligt i somras, så kallad ecodriving. Bara genom att köra på lite högre växlar, inte gasa för mycket, hålla jämn och lagom hög fart och att rulla i backar och fram till stoppljus, lyckades jag minska min bränsleförbrukning med 20 procent. Det är lätt att föreställa sig vad det skulle innebära för koldioxidutsläppen om alla svenska bilister försökte tillämpa ecodriving.

När det gäller tjänstebilar finns också en stor potential till miljömässiga förbättringar. I en undersökning som vi genomfört visar det sig att mindre än hälften av de tillfrågade medelstora företagen med tjänstebilar har en miljöbilspolicy. Och knappt 100 tillfrågade företag hade endast tre en miljöbilspolicy för hyrbil och taxi. Det är skrämmande siffror med tanke på att många företag vill framtå som ansvarstagande och miljömedvetna.

Etiketter:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hemlig klimatdata försvårar omställningen

Klimatdata som inte är offentliga gör att det är svårt att diskutera vilka klimatsatsningar som är bäst. Därmed ökar risken för misstag vid den stora omställningen. Stefan Wirsenius vid Chalmers tekniska högskola är kritisk till att institut och företag inte alltid presenterar sina beräkningar.

Gretaeffekten del av större trend

Hos SAS använder hållbarhetschefen ordet roligt om det stora intresset för klimat som följt av IPCC:s rapport och klimataktivisten Greta Thunbergs inlägg i debatten. Men minskat flygande och ökad efterfrågan för biobränsle bygger på beslut som fattats tidigare än så, enligt fyra företag som påverkas på olika sätt av klimatdebatten.